دندان درد کودکان و اطفال:علت ها و درمان

دندان‌درد به دلایل بسیاری بروز می‌کند، و ما به عنوان افراد بالغ قادریم آن‌ها را شناسایی کرده و در صورت نیاز به دنبال راهی برای تسکین آن‌ها باشیم. اما در مورد کودکان، دندان‌درد تنها یک درد بی‌پایان است که بدون هیچ نشانه‌های از تسکین باعث آزار کودک می‌شود. دندان‌دردها زمانی رخ می‌دهند که فرسایش یا پوسیدگی به پالپ دندان می‌رسد که حاوی عصب‌ها و رگ‌های خونی کوچکی است که به شدت حساس می‌باشند. یکی از شایع‌ترین دلایل دندان‌درد به نوع رژیم غذایی مربوط می‌شود، مانند نوشیدن بیش از حد نوشابه یا خوردن خوراکی‌هایی که مقدار زیادی قند دارند، مانند شیرینی‌ها.

درمان

برای درمان دندان درد کودکان کمی آب گرم (هرگز از آب سرد یا داغ استفاده نکنید) با یک قاشق چایخوری نمک به تسکین دردش کمک خواهد کرد. کودک می‌بایست هر وقت که احساس درد داشت آب نمک غرغره کند. گذاشتن یک کیسه سرد روی گونه هم می‌تواند به کاهش دردشان کمک کند. البته، اگر مسکن‌های بدون نسخه تأثیری نداشتند و درد در مدت 24 تا 36 ساعت کاهش پیدا نکرد، کودکتان را به یک کلینیک دندانپزشکی اطفال قابل اطمینان ببرید.

متأسفانه درمان‌های موقتی تنها راه‌حلی کوتاه مدت برای درد بوده و حتماً باید به کلینیک دندانپزشکی اطفال مراجعه شود. اگر دندان کودکتان دچار ترک یا لب پریدگی شده باشد، ممکن است به روکش یا پر کردن نیاز داشته باشد، خصوصاً اگر دندان مورد نظر یک دندان دائمی باشد. متخصص دندانپزشکی کودکان می‌تواند این کار را برایتان انجام دهد. اگر یک دندان تازه با رشدش به یک دندان موجود فشار بیاورد، در بعضی موارد نیاز خواهد بود که دندان موجود کشیده شود. در سایر موارد نیز می‌توان از بریس‌ها استفاده کرد.

یک دندان‌درد، بسته به میزان دردی که ایجاد می‌کند، می‌تواند نشانه هر یک از مشکلات زیر باشد:

•    رشد یک دندان تازه
•    لب‌پریدگی دندان یا ترک برداشتن مینای دندان
•    شل شدن و/یا افتادن پرکردگی
•    فرسایش و/یا وجود دندان پوسیده
•    غذا به طور تصادفی بین دندان‌ها گیر کرده و به تدریج در حال دردناک‌تر شدن است. نیرویی که غذای گیر کرده به دندان‌ها وارد می‌کند باعث هل دادن و دور کردن آن‌ها از یکدیگر شده و ریشه دندان‌ها و خط لثه را دردناک می‌کند.

دندانپزشک، نوع درمان دندان‌ درد کودکان را بر مبنای عوامل زیر تعیین می‌کند:

•    سن، وضعیت کلی سلامت و تاریخچه پزشکی کودک
•    میزان شدت عارضه
•    قدرت تحمل کودک در برابر داروی درد دندان ، اعمال و درمان‌های موجود
•    آنچه انتظار می‌رود با پیشرفت عارضه رخ دهد
•    نظر یا اولویت‌های شما

درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

•    تجویز آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی برای درمان چرک دندان
•    تجویز مسکن
•    کشیدن دندان
•    خشک کردن آبسه، در صورت وجود
•    عصب‌ کشی دندان (یک عمل جراحی که شامل برداشتن عصب و بافت آسیب دیده از وسط دندان است)

اینکه کودکتان موقع مسواک زدن لجاجت کرده و همکاری نمی‌کند، می‌تواند نشان دهنده آن باشد که او دچار دندان‌درد شده است. در چنین مواردی بدون معطلی در یک کلینیک دندانپزشکی برای او نوبت بگیرید.

ما در کلینیک دندانپزشکی محتشم با کمال افتخار به شما و کودکتان کمک خواهیم کرد. عموماً، هر چه زودتر به این مشکلات دندانپزشکی رسیدگی شود، رفع آن‌ها آسان‌تر خواهد بود.

وقتی که کودکتان دچار دندان‌درد شد، می‌بایست تا جایی که می‌توانید آرام بوده و هوای او را داشته باشید. زمانی که دندان‌درد کودکتان، برای مثال به خاطر ایجاد یک حفره یا شکستگی و لقی دندان، بدتر شد، باید بدون معطلی به یک دندانپزشک کودکان مراجعه کنید. اگر اولین بار است که کودکتان به دندانپزشکی مراجعه می‌کند و می‌بینید که مراجعه به دندانپزشکی باعث نگرانی او می‌شود، به او نشان دهید که یک متخصص آموزش دیده چگونه می‌تواند به درمان درد او کمک کند. توضیح دادن نحوه درمان برای کودک به کاهش نگرانی او کمک کرده و باعث می‌شود که او به بیماری آرام‌تر، ریلکس‌تر و راحت‌تر تبدیل شود.

دریافت خدمات دندانپزشکی مناسب برای اطفال امری حیاتی است. اگر والدینی هستید که در اصفهان زندگی می‌کنید و به دنبال راه‌حل‌هایی تخصصی برای مشکلات دندانپزشکی کودکانتان هستید، می‌توانید با شماره های 36252573 (031) یا 36274484  (031) با ما تماس بگیرید. دندانپزشکانِ کودک پسند ما دارای سال‌ها تجربه هستند. ما در کلینیک دندانپزشکی محتشم خود را به خلق لبخندهای رضایتمندانه و سالم متعهد می‌دانیم.

پیشگیری

به طور مرتب دندان‌های کودکتان را نزد یک دندانپزشک کودکان چکاپ کنید. بر مسواک زدن روزانه کودکتان نظارت کنید. اگر آبی که در خانه می‌نوشید حاوی فلوراید نیست، خمیردندان‌های حاوی فوراید تهیه کنید. طبق یک رژیم غذایی متعادل کودکتان را تغذیه کنید و برای کاهش خطر پوسیدگی دندان، مصرف غذاهای حاوی قند و نشاسته را برای او محدود کنید. برای جلوگیری از عفونت و دندان‌درد هرگونه حفره‌ای باید به سرعت پر شود. هر چه تعداد دندان‌های شیری دارای حفره کمتر باشد، دندان‌های دائمی کودک سالم‌تر خواهند بود.‌ برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی دندان‌های کودک در حین ورزش، حتماً از او بخواهید که از محافظ دهان و دندان استفاده کند، خصوصاً در حین انجام ورزش‌های برخوردی. طبق گزارش‌ها تنها یک سوم ورزشکاران نوجوان کشور در حین انجام ورزش از محافظ‌های دهان و دندان استفاده می‌کنند. آسیب‌های ورزشی، از جمله آسیب‌دیدگی‌های دندان‌ها، دهان و فک، دلیل اصلی مراجعه کودکان به دندانپزشک اطفال و اورژانس ها در هر سال هستند.