عمل جراحی لثه با لیزر

تنها راه برای کُند، متوقف یا حتی معکوس کردن تأثیرات بیماری‌های لثه حذف فیزیکی باکتری‌ها، پلاک دندانی و جرم‌ از زیر لثه‌ها است. باکتری‌های بد که باعث بیماری پریودنتیت می‌شوند را می‌توان به چندین روش مختلف حذف کرد. جرم‌گیری دندان‌ها و به دنبال آن جراحی لثه یا استخوان، یکی از روش‌های متعارف و مؤثر برای برداشتن مقادیر زیادی از پلاک و جرم است.
روش جدیدتری که در کلینیک دندانپزشکی محتشم از آن استفاده می‌شود، لیزر درمانی بیماری پریودنتال یا لیزر دندانپزشکی لثه است که عملی کم‌تهاجمی است.‌ در این روش درمان از یک لیزر مخصوص استفاده می‌شود. معمولاً در صورتي که در هنگام خنديدن کودک، بيش از 4 میلی‌متر از بافت لثه او نمایان شود، طرح لبخند کودک را اصطلاحاً لبخند لثه‌ای می‌دانند. اگر لبخند کودک شما هم لثه‌ای به نظر می‌رسد، لازم است که حتماً علت ایجاد خنده لثه ای  را به طور دقیق مشخص کنید. در این صورت می‌توان با استفاده از عمل‌های زیبایی مناسب بر روی دندان یا لثه کودک، با اصلاح طرح لبخند لثه ای ، شکل ظاهری لثه‌ها و دندان در زمان لبخند را اصلاح نمود. لبخند لثه‌ای به طرح لبخندی گفته می‌شود که در آن بیشتر از سه یا چهار میلی‌متر از لثه در هنگام لبخند زدن نمایان شود. عوامل گوناگون دندانی،فکی می‌تواند علت بروز لبخند لثه نما باشد. در واقع، بعضی افرادی که از عارضه لبخند لثه‌ای رنج می‌برند همیشه سعی می‌کنند با دهان بسته بخندند یا اصلاً نخندند. خوشبختانه امروزه روش‌های متعددی برای رفع این مشکل بسیار شایع وجود دارد.

درمان بیماری پریودنتال

تحقیقات آکادمی پریودنتولوژی آمریکا حاکی از آن است که استفاده از لیزر در کنار جرم‌گیری میزان اثربخشی درمان لیزری را افزایش می‌دهد. به علاوه، اگر از لیزرها برای درمان بیماری پریودنتال استفاده شود، در طول جراحی خونریزی، تورم و ناراحتی بیمار کمتر خواهد بود.لیزرها طول موج‌ها و سطح توان متفاوتی دارند که هر یک از آن‌ها برای انجام جراحی پریودنتال متفاوتی مناسب هستند، و اگر از طول موج و/یا سطح توان مناسبی برای جراحی پریودنتال استفاده نشود، به بافت‌های اطراف دندان‌ها آسیب می‌رسد.

از لیزر همچنین می‌توان برای برداشتن بخش‌های پوسیده دندان، داشتن طرح لبخند زیبا مانند بخش‌های درگیر جرم و عفونت‌های باکتریایی، و سپس برای آماده‌سازی دندان جهت درمان‌های بعدی، مانند پر کردن و نصب روکش، استفاده کرد. در این روش نیز مانند جرم‌گیری، عفونت از بافت لثه برداشته شده و این بافت اصلاح می‌شود.
به علاوه، می‌توان با تقبل قیمت جراحی لثه  از روش اتصال جدید با کمک لیزر، در جاهایی که به واسطه آسیب‌دیدگی، اپی‌تلیوم  بین بافت همبند و غشاء از بین رفته است، بدون درد و هرگونه خطری بافت همبند را به دندان متصل نمود؛ همچنین می‌توان با این روش فیبرهای رباط پریودنتال که استخوان لثه را به سمنتوم (پوشش سطح خارجی ریشه دندان) متصل می‌کنند با جراحی لثه ، بازیابی نمود.

لیزر درمانی

بسیاری از دندانپزشک ها، که تعداد آن‌ها در حال افزایش نیز هست، به طور روزانه از لیزر درمانی برای برداشتن جرم و پلاک دندانی از دندان‌های بیماران استفاده می‌کنند.‌
عموماً، جراحی لثه با لیزر برای درمان بیماری‌های لثه شامل مراحل زیر است:
1-  آزمایش اولیه باکتری‌ها برای تعیین گستردگی عفونت لثه
2-  حذف آلودگی‌ها از شیار عمیق بین دندان و لثه (پاکت) با لیزر درمانی
3- انجام فرایند درمان با میکروسکوپ
4- انجام آزمایش‌های بعد از درمان جهت تأیید مؤثر بودن لیزر درمانی
چکاپ مرتب دندان‌ها و استفاده از درمان‌های ساده و به موقع به حفظ نتایج درمان کمک می‌کند.

موارد کاربرد لیزر درمانی

دندانپزشکان از لیزر دندان برای درمان موارد زیر استفاده می‌کنند:

•    پوسیدگی دندان: لیزرها پوسیدگی درون یک دندان را برداشته و مینای اطراف آن را برای پر کردن آماده می‌کنند. از لیزرها برای سخت کردن یک فیلر هم استفاده می‌شود.
•    بیماری پریودنتال: لیزرها شکل لثه‌ها را اصلاح کرده و در طول عصب‌کشی باکتری‌ها را از بین می‌برند.
•    بافت‌برداری یا برداشتن بخش‌های تخریب شده:‌ با استفاده از لیزر قسمت کوچکی از بافت برداشته می‌شود تا بتوان آن را برای تشخیص سرطان آزمایش کنند.
•    سفید کردن دندان: لیزرها به عمل سفید کردن دندان‌ها برای اصلاح طرح لبخند در مطب سرعت می‌دهند. هزینه سفید کردن دندان از پزشکی به پزشک دیگر متفاوت است. هزینه درمان همچنین با توجه به نوع روش سفید کردن دندان‌ها متفاوت می‌باشد.

مزایای لیزر درمانی

استفاده از لیزر پیشرفته‌ترین روش برای مقابله با بیماری پریودنتال است.‌ با تقبل هزینه جراحی لثه با لیزر ، گزینه‌ای مناسب و بدون درد برای از بین بردن باکتری‌های مضر دهان انتخاب کرده اید ، به علاوه می توانید دندان‌هایی که ممکن است به واسطه روش‌های درمانی استاندارد بیماری پریودنتال از دست بروند را حفظ کنید. هزینه عمل جراحی لثه با لیزر به شرایط بیمار و مقدار بافت لثه درمان شده بستگی دارد. بعد از معاینه دندان ها توسط دندان پزشک و مشاوره با بیمار درباره هزینه اصلاح لبخند لثه ای با لیزر، تخمین هزینه جراحی زیبایی لثه و سایر هزینه های بیمار امکان پذیر شده و اطلاعات لازم در این رابطه در اختیار بیمار قرار خواهد گرفت.
درمان بیماری لثه با لیزر هفت مزیت اصلی دارد که عبارتند از:

1- رفع فوری خونریزی لثه‌ها و درمان عفونت لثه

پلاک و جرم هر چقدر به مدت طولانی‌تری بر روی سطح دندان‌های شما قرار داشته باشد، ضرر بیشتری برای دهان و دندان شما خواهد داشت. باکتری‌هایی که در پلاک و جرم دندان وجود دارند، عامل بروز عفونت و ورم لثه که اصطلاحاً به آن ژنژیویت گفته می‌شود، هستند. در اثر بیماری ژنژیویت، لثه‌ها به حالت قرمز و متورم درمی‌آید و به راحتی خونریزی می‌کند. عفونت و ورم لثه، در واقع شکل خفیف بیماری‌های لثه است . درمان خونریزی لثه  معمولاً با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به طور مرتب و نیز جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها توسط دندانپزشک یا مراقب بهداشت دهان و دندان، انجام شده و علائم آن برطرف می‌شود.
2- آب‌بندی  کردن حفره‌های عمیق پریودنتال
3- عدم نیاز به بریدن لثه‌ها و عدم وجود درد و سایر ناراحتی‌های ناشی از جراحی زیبایی لثه
4- کاهش مشکل لق شدن دندان‌ها یا رفع کامل آن
5- بازسازی استخوان و بافت رباط
6- افزایش امکان موفقیت درمان
7- ارائه راه‌حلی آسان برای موارد مشکل و پرمانع

لیزر در دندانپزشکی ، در مقایسه با روش متعارف استفاده از دریل دندانپزشکی مزیت‌هایی دارد، که به شرح زیرند:

•    در برخی موارد باعث درد کمتری می‌شود، که بنابراین به ماده بی‌حسی کمتری نیاز خواهد بود.
•    اضطراب بیمارانی که استفاده از دریل دندانپزشکی ناراحتشان می‌کند را کاهش می‌دهد.
•    تورم ایجاد شده در طول فرایند درمان بافت نرم را به حداقل می‌رساند.
•    در طول فرایند برداشتن حفره‌ها بخش بیشتری از قسمت سالم دندان را حفظ می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های 36252573 (031) یا 36274484  (031) تماس بگیرید. همچنین می توانید پرسش های خود را مربوط به عمل جراحی لثه با لیزر از طریق فرم مشاوره اینترنتی مطرح کنید.