مراقبت‌های اورژانسی دندانپزشکی

x

در کلینیک دندانپزشکی محتشم امکانات مراقبت‌های اورژانسی دندانپزشکی برای بزرگسالانی که به دندان دردهای حاد، دردهای لثه، عفونت‌های دندانی و آبسه دندان، شکستگی دندان و موارد اورژانسی دیگر مربوط به دندان دچار می‌شوند موجود است. بیماران به محض ورود موردمعاینه قرار گرفته و خدمات اولیه برای آنها انجام می‌شود.

همه تا به حال شرایط اضطراری را تجربه کرده‌اند. اگر چه شاید ما بدانیم در این شرایط چگونه باید عمل کنیم ولی مشکلات اورژانسی دهان و دندان یکی از اورژانسی‌ترین این شرایط است. ما انتظار بروز اتفاقات مختلف را در روز داریم؛ پشت پا خوردن و افتادن، سوختن دستان در آشپزخانه و حتی تصادف؛ اما هرگز در مورد دندان‌هایمان و آن چیزی که ممکن است برای آنها اتفاق بیفتد فکر نمی‌کنیم از طرفی همیشه هم به دندانپزشکمان دسترسی نداریم مانند زمانی که در سفر هستیم یا وقتی که در نیمه شب با دندان درد مواجه می‌شویم. خوب، اگر شما خود را در چنین شرایطی یافتید برخی کارهایی که می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

دندان درد

شاید دندان درد متداول‌ترین بیماری مرتبط با دندان بوده که شما با آن مواجه شده‌اید. دلایل زیادی برای دندان درد وجود دارد. شاید به دلیل خالی شدن دندانی که قبلاً پر شده یا شاید هم به دلیل پوسیدگی دندان به این درد دچار شده‌اید.

x1

اولین اقدامی که می‌توانید انجام دهید این است که دهان خود را با آب گرم یا با آب گرمی که کمی نمک به آن اضافه شده بشوئید. بین دندان‌ها را با نخ دندان تمیز کرده و در صورتی که دهان شما متورم شده از کمپرس آب سرد یا ریختن آب سرد در محل متورم استفاده کنید. از برخی مسکن‌های ضد درد استفاده کنید اما حتی اگر درد پس از ساعتی از بین رفت، در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر قسمتی از دندان شکست یا دندان افتاد

اگر دندان شما به دلیل یک تصادف شکست یا افتاد، شما باید در اسرع وقت و حداکثر تا چند ساعت پس از بروز حادثه برای انجام اقدامات درمانی به دندانپزشک مراجعه کنید.

x3

قطعه شکسته شده یا دندان افتاده را برداشته و با آب تمیز بشوئید. آن را در ظرفی که حاوی شیر یا آب شیر و نمک است نگهداری کرده و با خود نزد دندانپزشک ببرید. همچنین شما باید دهان خود را با آب گرم شستشو داده و اگر خونریزی دارید آن ناحیه را به‌وسیله گاز استریل بپوشانید. اگر دندان شما افتاده سعی کنید آن را به دقت سرجای خودش قرار دهید شما می‌توانید برای حفظ دندان، برخی داروهای مناسب برای رشد سلول‌ها را از داروخانه تهیه کرده و در محل دندان استعمال کنید؛ به هر حال بهترین کار این است که آن را تا زمان مراجعه به دندانپزشک در دهان خود نگه دارید.

جراحت لثه یا بافت دهان

اگر در لثه یا بافت اطراف دندان‌ها (گونه‌ها، لب‌ها یا زبان) مشکل دارید، بلافاصله آن قسمت را با محلول سالین گرم شستشو دهید. اگر خونریزی وجود دارد یک گاز استریل یا یک چای کیسه‌ای روی آن قرار داده و فشار دهید، این کار را باید به مدت بیست دقیقه انجام دهید. برای کاهش درد، از کمپرس آب سرد روی ناحیه آسیب دیده و خارج از دهان استفاده کنید. اگر خونریزی ادامه داشت بلافاصله به اورژانس یا مطب دندانپزشک مراجعه کنید.

x4

برای مواجهه با موارد اورژانسی بهتر از قبل آماده باشید بنابراین مطمئن باشید که در جعبه کمک‌های اولیه‌ای که در منزل دارید لوازم مورد نیاز برای مواجهه با موارد اورژانسی دندان هم وجود دارد. اگر شما امکان دسترسی به دندانپزشک را ندارید ببنید کدام بیمارستان مراقبت‌های اورژانسی مربوط به دندان را ارائه می‌دهد و برای انجام اقدامات اورژانسی مرتبط در اسرع وقت به آنجا مراجعه کنید.

آبسه دندان

اگر صورت شما متورم شد، دهان شما بدمزه بود و احساس کردید که دندان شما لق شده است احتمالاً دندانتان آبسه کرده است اما آبسه عفونتی است که حتی اگر شما درد زیادی نداشتید باید آن را درمان کنید زیرا ممکن است گسترش یافته و تبدیل به مسئله‌ای جدی برای شما شود. برای کنترل عفونت باید آنتی بیوتیک مصرف کنید، بنابراین در اسرع وقت به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنید. وقتی که عفونت برطرف شد، ما می‌توانیم درمان را به صورت قطعی شروع کنیم. اگر شما در تنفس مشکل دارید یا دچار تورم شده‌اید و نمی‌توانید دهان خود را باز کنید باید به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

x5

یادآوری چک آپ منظم و تمیز کرن مرتب دهان و دندان بهترین راه پیشگیری از بروز وضعیت‌های اورژانسی برای دندان است. اگر دندانپزشکان ما در حین معاینه متوجه مشکل شوند، می‌توان با درمان به موقع از بروز این گونه موقعیت‌ها پیشگیری کرد؛ به عبارت دیگر قبل از بروز وضعیت اورژانسی اقدام کنید.

امکان شکستن فک

اگر فک شما آسیب دیده است، آن را تکان ندهید. فک خود را توسط یک دستمال گردن، کروات یا حوله محکم به بالای سر خود ببندید. با استفاده از کمپرس آب سرد می‌توانید تورم آن را کاهش دهید.

هر چه سریع‌تر به مرکز فوریت‌های پزشکی مراجعه کنید.

مشکلات اورژانسی بعد از درمان‌های دندانپزشکی رخ می‌دهد

از دست رفتن دندان‌های پر شده یا روکش شده

به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید دردی را که در اثر خوردن هوا به دندان آسیب دیدتان احساس می‌شود با روغن گل میخک (بدون نیاز به نسخه پزشک در داروخانه‌ها و برخی سوپر مارکت ها یافت می‌شود) کاهش دهید. فقط کافی است مقداری از آن را روی پنبه ریخته و روی دندان آسیب دیده قرار دهید. قرار دادن یک بسته یخ روی صورت در ناحیه‌ای که دندان زیر آن آسیب دیده است می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

اگر دندان پر شده را پیدا کردید آن را در محل امنی قرار داده و با خود نزد دندانپزشک ببرید.

اگر شما روکش دندانتان را پیدا کردید می‌توانید آن را به طور موقتی و تا زمان مراجعه به دندانپزشک در جای خود قرار دهید. به آرامی مواد اضافی و کثیف را از داخل روکش دندانتان خارج کنید.

داخل روکش دندان از چسب دندان، سمنت دندان یا خمیر دندان قبل از آنکه برای محافظت از دندان روی آن قرار داده شود، استفاده می‌شود.

x6

سیم‌کشی دندان

یکی دو روز قبل از انجام سیم‌کشی دندان یا استفاده از نگهدارنده‌ها ، احتمالاً شما احساس ناراحتی خواهید داشت. برای کاهش این ناراحتی، دهان خود را با آب نمک گرم شستشو داده یا از استامینوفن استفاده کنید.

اگر شما Poking Wire دارید با اورتودنتیست خود تماس گرفته و شرایط را برای وی توضیح داده و وقت ملاقاتی با وی تنظیم کنید. از یک گوش پاک کن یا مداد پاک کن برای فشار دادن روی سیم مسطح روی دندان استفاده کنید. اگر سیم به محل اصلی خودش باز نگشت آنرا با موم اورتودنسی بپوشانید.

x7

اگر براکت‌ها از محل خود خارج شدند با اورتودنتیست خود تماس بگیرید. اگر براکت‌ها شل شده یا روی سیم خود چرخیده‌اند سعی کنید آنها را در محل اصلی خود قرار دهید. برای کاهش حرکت بریس های شل از موم اورتودنسی استفاده کنید.

x8

اگر سیم یا لیگاچر از جای خود در آمد باید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید. اگر شما یک لیگاچر لاستیکی پیدا کردید می‌توانید به کمک یک موچین استریل آن را در محل خود قرار دهید.