آشنایی با ارتودنسی به روش دیمون

براکت دیمون

به طور معمول، سیم‌کشی دندان یا بریس‌ها شامل سیم‌ها و براکت‌های دندان می‌شود. دندان‌ها نامرتب به طور تدریجی در مدت حدود 2 سال صاف می‌شوند. بهبود ظاهر صورت و ترتیب مطلوب دندان‌ها در دهان می‌تواند نتیجه نهایی این نوع درمان باشد. مردم به دلایل مختلف از جمله زیبایی، بهبود عملکرد جویدن و افزایش سلامت دندان‌ها تمایل دارند که دندان‌های آنها صاف و مرتب باشد. در صورتی که دندان‌ها نامرتب باشند تمیز نگه داشتن آنها کاری دشوار است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی ارتودنسی، بسیاری از متخصصین ارتودنسی نوع جدیدی از بریس بنام ارتودنسی دیمون را با توجه به مزایای استفاده از آن هم برای سهولت در امر درمان، زیبایی ظاهری در صورت و همچنین کوتاه شدن مدت زمان استفاده از بریس‌های ارتودنسی به بیمارانشان توصیه می‌کنند.

ارتودنسی دیمون چیست؟

بریس‌های دیمون بریس تنظیم شونده‌ای هستند که مشابه بریس‌های فلزی عمل می‌کنند. این بریس‌ها طوری طراحی شده‌اند که به راحتی و سادگی می‌توان آنها را تمیز نگه داشت. بدون نوارهای الاستیکی که باعث جذب و تجمع پلاک‌ها می‌شوند، با وجود بریس‌های دیمون می‌توان بهداشت دهان و دندان را به راحتی در طول دوره درمان رعایت کرد.

سیر تکاملی ارتودنسی دیمون

براکت دیمون اولین نوع براکت با مکانیسم قفل شونده فلزی نبوده است و ایده کاربرد این مکانیسم به چند دهه قبل بر می گردد. از ابتدا مهمترین چالش براکتهای سلف لیگیت هزینه بالای تولید و شکنندگی مکانیسم قفل شونده مینیاتوری بود که مانع کاربرد وسیع و عرضه تجاری این سیستمها می گردید. تا اینکه با پیشرفت تکنولوژی و علم مهندسی مواد این نقیصه ها برطرف گردید و طی دو دهه اخیر سه سیستم اسپید، اینو ویشن و دیمون با موفقیت به بازار عرضه گشته و طی زمان تکامل یافتند. در این بین شرکت Ormco توانست با بهره گیری از یک سیستم آموزشی وسیع برای متخصصین ارتودنسی در سراسر دنیا و سرمایه گذاری وسیع سیستم ارتودنسی دیمون را توسعه داده و گوی سبقت را از رقبای تجاری برباید. در حال حاضر دو سیستم دیمون کیو و دیمون کلیر یا شفاف آخرین انواع ارایه شده هستند.

آنچه امروزه روش جدید ارتودنسی گفته شده و تبلیغ می گردد در حقیقت روش جدید ارتودنسی نیست و می توان گفت ارتودنسی با ابزار و تکنولوژی جدید است که مزایا و معایب خاص خود را می تواند داشته باشد. برخی از این مزایا و معایب تاکنون به روشهای علمی اثبات نشده اند.

آیا ارتودنسی دیمون درد ارتودنسی دندان را کاهش می دهد؟

باید بدانید که ارتودنسی دندان درد چندانی ندارد و تنها  در روز های اول بعد از گذاشتن سیم ها و براکت های ارتودنسی  درد به سراغ بیمار خواهد آمد و بعد از تعویض براکت ها به طور ماهانه در هر بار ملاقات با ارتودنسیت ممکن است مقداری درد اندک به وجود بیاید. پس به طور کلی ارتودنسی دندان درد چندان و غیر قابل تحملی ندارد. پس می توان گفت از لحاظ درد  این روش به مانند ارتودنسی معمولی خواهد بود .

برخی از افراد سوال می پرسند که آیا با ارتودنسی دیمون دیگر نیازی به کشیدن دندان نیست اما در پاسخ باید گفت که نیاز به کشیدن دندان، کاهش طول مدت درمان، کاهش درد بیمار و یا افزایش فاصله مراجعات به متخصص ارتودنسی همگی نیاز به تامل و مشاوره با متخصص ارتودنسی دارد و تصمیم گیری بر اساس تجربه وتناسب دندان های بیمار انجام خواهد گرفت .

سرعت در مان با ارتودنسی دیمون

سیستم دیمون از تیوب محکمی بهره می گیرد که وایرهای ارتودنسی می توانند به خوبی داخل آن حرکت کرده و عمل کنند. تمامی فعالیت وایرهای اولیه دراین سیستم روی سطح بیرونی تیوب و نه کف آن می باشد که کاملا” برعکس نحوه عملکرد براکت های معمولی است. در براکت های سنتی سیم ارتودنسی روی قاعده براکتها برای کنترل دندانها بسته می شود. در حالیکه فعالیت روی سطح بیرونی تیوب ها با نیروهای اندک اجازه می دهد ناردیفی دندانها خیلی سریعتر برطرف شده و همزمان رفع چرخش های دندانی و عمودی کردن دندانهای خوابیده صورت گیرد. این امر در سیستم دیمون نسبت به براکت های معمولی به لحاظ مکانیکی کارآمدتر است.

مزایای ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون نسبت به ارتودنسی های سنتی معمول چند مزیت دارند که شامل موارد زیر است:

ظاهر ارتودنسی

براکت های شفاف آنها باعث زیبایی بیشتر می شود، چرا که تقریبا نامرئی هستند.

مدت زمان درمان کمتر: یک مطالعه مقایسه ای نشان داد که بیماران درمان شده با ارتودنسی دیمون مراحل درمان را 7.2 ماه سریعتر از بیماران درمان شده با ارتودنسی معمول سنتی پشت سر گذاشتند.

مراجعه کمتر به دندانپزشک

مطالعات نشان می دهند که بیماران این ارتودنسی تقریبا نصف بیماران ارتودنسی معمولی برای تنظیم دستگاهشان به پزشک مراجعه می کنند.

فشار کمتر بر روی دندان

نتیجه آن درد کمتر بیمار است. بیماران ارتودنسی دیمون 60 درصد ناراحتی و در کمتر را گزارش کرده اند.

سایش کمتر

سایش کمتر که منجر به فرسایش و زوال کمتر دندان می شود.

جای کمتر برای رشد باکتری ها

در ارتودنسی دیمون جای کمتری برای تجمع باکتریها وجود دارد.

مطالعات کلینیکی نشان داده اند که دستگاه دیمون در درمان ازدحام شدید دندانها موثر تر است. علاوه بر این راحت تر است و نرخ بازگشت کمتری دارد.

معایب ارتودنسی دیمون

براکت های دیمون نیز بی عیب و نقص نیستند .تعدادی از معایب ارتودنسی دیمون عبارت است از :

• دارای سیم های فلزی می باشد که برای دیگران قابل مشاهده است ، بنابراین شما نمی توانید به طور کلی از دست فلزی که در دهان است خلاص شوید.اما می توانید براکت های شفاف دیمون را انتخاب کنید تا از براکت های فلزی دوری کرده و دید براکت ها را به حداقل برسانید
  • پوشیدن براکت های دیمون در چند روز اول کمی آزار دهنده است تا زمانی که شما به آن عادت کنید
  • هزینه ی بیشتری نسبت به براکت های سنتی دارد
  • الاینر های دیگری مانند اینویزیلاین نیز پیشنهاد می شود برای شرایطی که بیمار نمی خواهد براکت های سنتی و فلزی روی دندان هایش دیده شود. البته همه ی افراد کاندید خوبی برای اینویزیلاین نیستند.