تسریع بهبود آفت دهان با لیزر

به زخمی سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لب ها، زیر زبان و روی غشاء لثه آفت دهانی یا زخم آفتی می گویند که اندازه ی آن یک سانتی متر و زخمی گرد یا بیضی شکل، سفید یا زرد رنگ است. آفت دهانی برخلاف تاول هایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد می شود یا زخم های با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال ، خارج از دهان ایجاد نشده و به هیچ وجه سرایت نمی کنند

عوامل و دلیل های ایجاد کننده  آفت دهان

آفت دهان شامل هرگونه آفتی است که در داخل دهان از جمله آفت داخل لب ، آفت زیر زبان ، آفت داخل گونه و آفت حلق می باشد.

آفت یک ضایعه ی غیرعفونی بسیار دردناک اتوایمیون است که متعاقب ضعیف شدن سیستم ایمنی ایجاد می گردد. عوامل زیر باعث بروز و تشدید آفت دهان می گردد:
1- خستگی جسمی و روحی متعاقب کار زیاد و بدخوابی و بی خوابی

2- تنش های روحی شامل مجادلات روزمره اجتماعی و خانوادگی

3- تحریکات مداوم فیزیکی توسط عوامل خارجی مانند گازگرفتن مخاط یا تحریک با سیم ها و براکت های ارتودنسی

4- سپری نمودن ساعات زیادی از روز در معرض نور مستقیم آفتاب

5- خوردن برخی خوراکی ها از قبیل گردو ، خربزه ، ادویه جات ، بادمجان و ...

بنابراین برای کاهش دفعات و شدت بروز آفت دهان باید سعی کنید موارد فوق کمتر رخ دهد.

درمان آفت دهان با لیزر

درمان آفت تا حدودی از درمان تبخال مشکل تر است ولی تابش لیزر علائم بیماری و دوره آن را کاهش می دهد. چنانچه از حالت Defocus تابش لیزر دی اکسید کربن، Er:YAGیا Nd:YAGنیز استفاده گردد، می توان به نتایج مشابه دست یافت. دوز تابش، بستگی به پاسخ درمانی بیمار دارد و برای رفع علائم، معمولاً به چند جلسه تابش نیاز است که دوز 4 الی 6 ژول بعنوان نقطه آغازین مناسب می باشد

مزایای لیزر آفت دهان

از مزایای لیزر آفت دهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لیزر آفت دهان تنها روشی است که کارآمدی آن در درمان آفت دهان و زخم دهان و تسکین سریع درد به اثبات رسیده است. ویروس عامل بسیاری از آفت‌های دهان است. تحریک زیستی با لیزر به از بین بردن ویروس‌ها کمک می‌کند و زخم باز را می‌سوزاند. به این ترتیب هیچ عفونت جدیدی ایجاد نمی‌شود. سوزاندن با لیزر برخلاف روش‌هایی مانند انجماد (فریز کردن) ناراحت کننده نیست و درد را بلافاصله تسکین می‌دهد. بیمار کلینیک دندانپزشکی را بدون درد و با امید به بهبودی سریع ترک می‌کند.

• التیام یافتن آفت دهان نه دو هفته که فقط دو روز طول می‌کشد. زخم دهان به طور متوسط دو هفته در دهان باقی می‌ماند، اما اگر لیزردرمانی انجام شود، زخم ظرف دو روز التیام می‌یابد.

• احتمال ایجاد شدن آفت پس از انجام لیزردرمانی کاهش می‌یابد. بسیاری از بیماران بارها در یک نقطه به ویژه در محل‌هایی دچار آفت می‌شوند که تحریک مداومی مانند سایش دندان مصنوعی یا بریس وجود دارد. عود کردن مکرر آفت تقریباً همواره نشان دهنده فعال بودن ویروس در یک پایانه عصبی خاص یا وجود محرک تنش‌زا در ناحیه‌ای از دهان است. لیزر دندانپزشکی با سوزاندن و از بین بردن ویروس‌های جمع شده در پایانه عصبی احتمال عود کردن آفت را برای همیشه از بین می‌برد. حتی زخم‌های دهانی غیرویروسی که در اثر سایش ایجاد شده است نیز به همین ترتیب از بین می‌رود. لیزر پایانه عصبی را مهر و موم می‌کند و به این ترتیب مغز دیگر نمی‌تواند تحریک را ثبت کند. بنابراین تحریک حس نمی‌شود و زخم ایجاد نمی‌شود.