عصب کشی یا درمان ریشه دندان: بررسی شیوه انجام کار، مراقبت و هزینه

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان چیست؟

عصب کشی دندان که گاهی اوقات به آن درمان ریشه دندان گفته می‌شود زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که سیستم خون رسانی یا سیستم عصبی یک دندان (که در اصطلاح تخصصی به آن پولپ گفته می‌شود) به خاطر پوسیدگی یا آسیب دیدگی دچار عفونت شود. در مراحل اولیه عفونت، فرد ممکن است هیچ دردی را در این رابطه احساس نکند. در بعضی موارد خاص، رنگ دندان‌ها تیره تر از حالت عادی می‌شود و این شرایط به معنی مرگ عصب دندان است. در این شرایط بیمار نیاز به عصب کشی دندان برای نجات آن دارد.

متخصصان، تکنولوژی پیشرفته و مواد اولیه مورد استفاده در کلینیک دندان پزشکی محتشم می تواند اطمینان لازم را درباره کیفیت بالای عصب کشی دندان برای افراد بیمار فراهم نماید. بسیاری از روش‌های درمان ریشه در این مرکز برای کاهش درد دندان در نتیجه التهاب یا عفونت ناحیه پولپ انجام می‌شود. با استفاده از تکنیک‌های مدرن و مواد بی حسی، اکثر بیماران می توانند از این روش درمانی با حداکثر راحتی ممکن استفاده نمایند.

ارتباط با ما

بیمارانی که نیاز به عصب کشی دندان دارند می‌توانند برای دریافت یک نوبت مشاوره به صورت آنلاین درخواست نوبت کرده یا با شماره‌های 36252573  (031)  یا 36274484  (031) تماس بگیرند و رزرو نوبت را انجام دهند.

چرا عصب کشی دندان لازم و ضروری است؟

جراحی

در صورتی که ناحیه پولپ دندان عفونت کند، این عفونت از طریق سیستم عصب کشی دندان در بدن پخش می‌شود. این شرایط ممکن است به تدریج باعث تشکیل آبسه در محل عفونت شود. آبسه یک ناحیه ملتهب است که در آن چرک جمع می‌شود و این شرایط می تواند باعث ورم کردن بافت اطراف دندان گردد. علائم تشکیل آبسه می تواند از یک دندان درد خفیف تا درد شدید را شامل شود و در این حالت دندان ممکن است در هنگام گاز گرفتن حساس گردد. در صورتی که در این شرایط برای بیمار عصب کشی دندان بدون درد انجام نشود، عفونت پخش شده و ممکن است کشیدن دندان غیر قابل اجتناب شود.

آیا عصب کشی درد دارد؟

هنگامی که به افراد گفته می‌شود که نیاز به درمان ریشه دارند ، معمولا به درد آن فکر می‌کنند. در حالی که، دردی که آن‌ها حس می‌کنند به علت عفونت موجود در دندان، و نه درمان ریشه می‌باشد. برای از بین بردن این درد، عصب کشی انجام می‌شود. فرآیند عصب کشی خود بدون درد است. یک بی حس کننده موضعی، دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس می‌کند. بسیاری از افراد ممکن است از انجام عصب کشی به این دلیل هراس داشته باشند که در مورد اقدامات دندانپزشکی نگرانی هستند. دندانپزشکان می‌توانند از داروهای آرام بخش مانند اکسید نیتروس استفاده کنند.

عصب کشی دندان چگونه است؟

این چند خط بدون تغییر لینک‌ها حفظ شود. هدف از درمان دندان درد این درمان خارج کردن تمام عفونت تشکیل شده در عصب کشی دندان است. در ادامه ریشه دندان تمیز شده و پر می‌شود تا به این ترتیب از ایجاد عفونت بعدی در محل درمان جلوگیری گردد. جراحی عصب دندان یک روش درمانی دقیق و زمان بر است. در واقع اکثر موارد عصب کشی دندان در دو یا چند جلسه ملاقات با دندان پزشک انجام می‌شود.

عصب کشی ریشه دندان اساسا یک فرایند چهار مرحله‌ای است. درمان معمولا طی دو مراجعه به مطب انجام می‌شود.

• با استفاده از یک سوزن، دندانپزشک بی حسی موضعی را اعمال می‌کند تا دندان بی حس شود. معمولا وقتی سوزن وارد می‌شود، کمی حالت گزش در ناحیه احساس می‌شود. بعد از اینکه دندان بی حس می‌شود، اندودونتیست ممکن است یک سد دندانی قرار می‌دهد، یک ورقه کوچک از لاستیک که دندان را جدا می‌کند تا در طی فرآیند تمیز و خشک باقی بماند .
  • سپس دندانپزشک شما از ابزارهای بسیار کوچک مانند یک مته ریز استفاده می‌کند تا با ایجاد یک سوراخ در قسمت بالای دندان، به داخل دندان دسترسی پیدا کند. بعد از آن، دندانپزشک از سوهان‌های کوچکی برای جدا کردن پالپ آسیب دیده و بیمار از داخل دندان استفاده خواهد کرد. او همچنین از سوهان برای شکل دادن به درون محفظه دندان و ریشه استفاده می‌کند و ممکن است محفظه را با آب پر کند تا هر پالپ باقی مانده را پاک نماید. دندانپزشک شما همچنین می‌تواند یک محلول ضد میکروبی را در حفره دندان وارد کند تا هر گونه باکتری باقی مانده را از بین برده و خطر ابتلا به عفونت بیشتر را کاهش دهد.
  • هنگامی که حفره کاملا تمیز و خشک می‌شود، اندودونتیست آن را پر می‌کند. یک ماده لاستیک مانند به نام گوتا پرچا اغلب استفاده می‌شود. در طول مدتی که منتظر آماده شدن روکش دائمی هستید، دندانپزشک شما با پر کننده موقت، روزنه موجود در دندان شما را پر می‌کند.
  • پس از چند هفته، دندانپزشک شما با قرار دادن یک روکش دایمی یا یک نوع ترمیم مشابه روی دندان، درمان را به پایان می‌رساند. بسته به شرایط دندان طبیعی شما، ممکن است دندانپزشک مجبور به قرار دادن یک پایه محافظتی کوچک در داخل محفظه ریشه باشد تا روکش یا ترمیم را پایدارتر کند.

پس از درمان ظاهر دندان بیمار چگونه خواهد بود؟

پس از درمان ظاهر دندان بیمار چگونه خواهد بود

در گذشته، دندان عصب کشی شده پس از درمان ریشه دندان اغلب تیره‌تر از سایر دندان‌ها می‌شد. به هر حال، با بکار گیری تکنیک‌های مدرن، این شرایط معمولاً برای دندان‌های عصب کشی شده ایجاد نمی‌شود. در صورتی که هر گونه تغییر رنگ دندان پس از عصب کشی آن مشاهده شود، از روش‌های درمانی متعدد می‌توان برای بازیابی رنگ و ظاهر طبیعی دندان استفاده کرد.

در صورتی که عفونت دندان مجدداً اتفاق افتد، چه باید کرد؟

عصب کشی می‌تواند به دلایل مختلف با شکست مواجه شود. اگر باکتری‌ها به طور کامل از کانال‌های دندان حذف نشوند، می‌توانند تکثیر و باعث درد دندان شوند. باکتری‌ها همچنین می‌توانند در صورت پر نشدن دائمی دندان سریعا پس از درمان عصب کشی، دندان را مجددا دچار عفونت کنند. پر کردن موقت یا پر کردن دائمی به صورت ضعیف می‌تواند باعث شکستن یا نشت شود. این وضعیت به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به کانال دندان بازگردند. گاهی اوقات دندانپزشک همه کانال‌های موجود در دندان را مکان یابی نمی‌کند. این امر می‌تواند در صورتی رخ دهد که دندان بیش از تعداد معمول برای آن نوع دندان، کانال داشته باشد. باکتری در کانال پر نشده تکثیر خواهد شد و شروع به ایجاد درد می‌کند. تکرار درمان عصب کشی بیشتر درگیر است و زمان بیشتری را نسبت به اول است. دندانپزشک شما قبل از انجام درمان ریشه دوم باید روکش، پایه و هسته و مواد پر کننده را بردارد. برخی از افراد که نیاز به درمان دیگری دارند، ممکن است دچار عفونت‌هایی باشند که کنترل آن‌ها دشوار است.

در صورتی که عصب کشی دندان انجام نشود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

روش جایگزین برای گذراندن مراحل عصب کشی دندان  ، کشیدن آن است. هنگامی که ناحیه پولپ دندان تخریب شد، دیگر بهبود پیدا نخواهد کرد و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که یک دندان دچار عفونت در دهان باقی بماند. هر چند بعضی افراد ترجیح می‌دهند دندان دچار عفونت را بکشند، عصب کشی دندان معمولاً بهترین راه برای نگه داشتن بیشترین تعداد دندان‌های طبیعی در دهان می‌باشد.

آیا شرایط دندان پس از درمان بی خطر خواهد بود؟

بله. به هر حال، به خاطر اینکه دندان مرده شکننده‌تر از قبل خواهد شد، لازم است از روکش برای ایجاد حفاظت بیشتر از دندان و تقویت آن استفاده شود.

عصب کشی دندان در چه محلی انجام می‌شود؟

عصب کشی دندان یک روش درمانی دندان پزشکی عادی است که دندان پزشکان می‌توانند آن را به راحتی بر روی بیماران انجام دهند. به هر حال، گاهی اوقات دندان پزشک ممکن است بیمار را به یک متخصص درمان ریشه که دارای تخصص خاص در ارائه این نوع خاص از خدمات درمانی است، معرفی نماید.

چگونه پس از عصب کشی می‌توان از دندان مراقبت کرد؟

دندانی که طی عصب کشی درمان شده با یک روکش دندان موقت پوشانده می‌شود و به درجه حرارت گرم و سرد نسبتا حساس است. به همین دلیل، در اولین هفته بهبودی، تغییرات زیر را برای رژیم غذایی خود در نظر بگیرید:

• غذاهایی را مصرف کنید که دارای حرارت ولرم / درجه حرارت اتاق هستند
  • نوشیدنی‌هایی را مصرف کنید که دارای حرارت ولرم / دمای اتاق هستند
  • از جویدن با سمتی از دهان که در آن دندان درمان شده است، اجتناب کنید
  • غذاهای نرم و پوره شده که نیازی به جویدن زیاد ندارند بخورید
  • برای محافظت از ترمیم موقت، از غذاهای چسبناک اجتناب کنید
  • از غذاهایی که خرد می‌شوند اجتناب کنید تا سلامت دهان را حفظ کنید

هزینه

هزینه پر کردن دندان و عصب کشی دندان بستگی به میزان پیچیدگی مشکل و مقدار تاثیرگذاری آن بر وضعیت دندان دارد. دندان‌های آسیابی دشوارترین دندان‌ها برای عصب کشی هستند و به همین خاطر هزینه عصب کشی دندان آسیابی بیشتر است. امروزه اکثر طرح‌های بیمه دندان حداقل بخشی از هزینه عصب کشی دندان‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهند.

چرا کلینیک دندان پزشکی محتشم

مزایای استفاده از خدمات درمانی مرکز تخصصی دندانپزشکی محتشم به شرح زیر می‌باشند:

• برنامه درمانی خاص برای هر بیمار: در این حالت پس از معاینه کامل شرایط دندان، تیم متخصصان این کلینیک برای شما یک برنامه درمانی خاص با توجه به اهداف درمانی و نیازهای شما طراحی و تعریف می‌نمایند.
    • تجربه زیاد: دندان پزشکان این کلینیک دارای تجربه خاص در عصب کشی دندان هستند و خدمات مراقبتی و راهنمایی‌های لازم را با توجه به شرایط درمانی خاص بیمار به وی ارائه می‌کنند.
    • دندان پزشکی نوآورانه: ما از شما دعوت می‌کنیم یک مفهوم کاملاً جدید در حوزه دندان پزشکی مدرن و مراقبت‌های مربوط به آن را بر اساس استفاده از تجهیزات دندان پزشکی پیشرفته، مواد اولیه و متخصصان حرفه‌ای، در این کلینیک تجربه نمایید.
    • مراقبت از بیمار: در کلینیک دندان پزشکی محتشم، متخصصان ما بیشترین تلاش و احترام خود را به بیماران اختصاص داده وبا قیمت خدمات دندانپزشکی مناسب حداکثر احساس راحتی و امنیت را برای بیماران ایجاد می‌نمایند.

بیمارانی که نیاز به عصب کشی دندان دارند می‌توانند برای دریافت یک نوبت مشاوره به صورت آنلاین درخواست نوبت کرده یا با شماره‌های 36252573  (031)  یا 36274484  (031) تماس بگیرند و رزرو نوبت را انجام دهند.

آیا باید از محل کار مرخصی بگیرم?

با توجه به ماهیت دردی که بعد از عصب کشی تجربه می‌شود، بهتر است بیمار یک یا دو روز از کار دور باشد. این امر اجازه می‌دهد که ناراحتی برطرف شود و بیماران هنگام بازگشت به محل کار احساس راحتی داشته باشند. به یاد داشته باشید که میزان زمان دوری از کار شما ممکن است بستگی به روزی که درمان شما انجام می‌شود و ماهیت کار شما داشته باشد.

آیا بعد از عصب کشی باز هم باید به دندانپزشک مراجعه کنم؟

بیمار چندین مراجعه پیگیری به دندانپزشک خود خواهند داشت تا اطمینان حاصل شود که عصب کشی موثر بوده و روکش نهایی یا ترمیم جایگزین گردد. اطمینان حاصل کنید که به صورت برنامه ریزی شده در همه این قرار ملاقات‌ها حاضر شوید تا از روند بهبودی مناسب اطمینان حاصل گردد. اگر متوجه شدید که عوارض جانبی شما بدتر می‌شود، مطمئن شوید که در اسرع وقت با پزشک تماس بگیرید، تا این مسائل را بتوان سریعا بررسی کرد.

آیا درد دندان نشانه نیاز به عصب کشی می‌باشد

بسیاری از دندان‌هایی که نیاز به درمان عصب کشی دارند باعث ایجاد درد نمی‌شوند. اما این بدان معنی نیست که دندان مشکلی ندارد. دندانپزشک و اندودونتیست شما راه‌هایی دارند که مشاهده می‌کنند آیا پالپ دندان آسیب دیده یا دچار عفونت است. در صورتی که این موارد وجود داشته باشد، شما باید درمان عصب کشی داشته باشید، حتی اگر دندان درد نداشته باشد. اگر چیزی را در نزدیکی دندان آسیب دیده مشاهده می‌کنید که شبیه جوش به نظر می‌رسد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. "جوش"، که فیستول نامیده می‌شود، تونلی برای تخلیه چرک بافت در اثر عفونت می‌باشد. هیچ دردی وجود ندارد زیرا فیستول از ایجاد فشار به بافت جلوگیری می‌کند. این وضعیت می‌تواند به وجود بیاید و از بین برود. عفونت باید درمان شود و دندان احتمالا به درمان عصب کشی نیاز دارد. بدون درمان، بافت‌های اطراف دچار عفونت خواهند شد.

آیا بعد از عصب کشی دیگر در آن دندان احساس درد نمی‌کنم؟

بسیاری از افراد بر این باورند که پس از درمان عصب کشی، آن‌ها دیگر دردی در دندان درمان شده احساس نخواهند کرد. در حالی که این باور نادرست است. دندان دیگر به غذاها و نوشیدنی‌های گرم یا سردنا حساس نخواهد بود. اما برای چند روز پس از درمان، ناحیه اطراف دندان می‌تواند حساس باشد. اگر این اتفاق برای شما افتاد ، دندانپزشک شما می‌تواند یک دارو برای کاهش التهاب تجویز کند.

جایگزین‌های درمان مجدد چیست?

اگر درمان مجدد غیر جراحی گزینه ممکن نباشد، جراحی اندودونتیک باید در نظر گرفته شود. این جراحی شامل ایجاد برشی برای دسترسی به نوک ریشه است. جراحی اندودونتیک همچنین ممکن است همراه با درمان مجدد یا به عنوان یک درمان جایگزین توصیه شود. اندودونتیست شما گزینه‌های ممکن را با شما مورد بحث قرار می‌دهد و درمان مناسب را توصیه می‌نماید.