جراحی لثه با لیزر چگونه انجام می‌شود

درمان بیماری لثه با لیزر
همانند عمل لیزیک برای درمان چشم‌ها، عمل جراحی لثه با لیزر نیز مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا است. کاربرد لیزر در دندانپزشکی یک پیشرفت غیرمنتظره در جراحی بیماری‌های مرتبط با لثه است زیرا عملی است کم‌تهاجمی که جراحی‌های همراه با شکافتن و بخیه کردن را حذف کرده است. امروزه ما به جای برش بافت عفونی، در بیشتر مواقع قادر به بازسازی بافت متصل به ریشه دندان و استخوان هستیم.

جراحی لثه با لیزر چگونه انجام می شود؟

در جراحی لثه با لیزر، با لیزر پرتوان بافت های آلوده لثه حذف می شود. در نواحی از لثه که بافت های میکروبی و آلوده وجود دارد و عقب نشیین لثه اتفاق افتاده است با کمک جراحی لثه با لیزر، این بافت های آلوده را حذف کرده و به لثه اجازه می دهیم دوباره بازسازی شده و ترمیم یابد و به جایگاه اصلی و ناحیه اصلی که در ابتدا بوده برگردد.

مزایای جراحی لثه با لیزر چیست؟

درمان لیزری لثه بسیار راحت تر از جراحی لثه با کارد جراحیست. در این روش نه برشی وجود دارد نه تراشیدگی و نه بخیه. همچنین مدت زمان لازم برای جراحی بسیار کمتر از جراحی معمولی است. در جراحی لثه معمولی چهار جلسه یک ساعتی لازم است و سپس یک جلسه برای کشیدن بخیه و چند جلسه دیگر برای چکاپ و ارزیابی وضعیت لازم است اما در روش لیزر تنها دو جلسه دو ساعتی کافی بوده و دو مرتبه دیگر برای ارزیابی وضعیت کافیست.

پس از عمل جراحی لثه با لیزر

نتایج جراحی لثه با لیزر بهتر و بلند مدت تر است. در واقع 98 درصد از بیمارانی که با لیزر جراحی لثه انجام داده اند، پس از 5 سال وضعیتشان خوب بوده و مشکلی پیدا نمیکنند اما در جراحی لثه معمولی تنها 50 درصد از موارد پس از 5 سال هنوز بدون مشکل هستند.پس از جراحی معمولا رژیم غذایی نرم به مدت یک تا دو روز توصیه میشود. با این حال اغلب بیماران به قدری احساس راحتی دارند که بلافاصله پس از عمل بتوانند هر چیزی میخواهند بخورند.

در روش قدیمی جراحی لثه دو تا چهار هفته طول میکشد تا بهبودی حاصل شود و در این مدت بیمار خونریزی، تورم و درد قابل ملاحظه ای را تجربه میکند و ممکن است رژیم غذایی او در تمام این مدت محدود به مایعات یا غذاهای نرم باشد. در حالی که در روش لیزری کمتر از 24 ساعت بهبودی طول میکشد بنابراین میتوانید به فعالیتهای روزمره و کاری خود ادامه دهید. بیمارانی که بیماریهای خاص مانند دیابت، ایدز، هموفیلی یا بیماریهای دیگری که نیاز به مصرف سیکلوزپورین یا کومادین دارد جراحی لثه با لیزر بی خطر تر و مطمئن تر است.

لازم به ذکر است در حین عمل هیچ دردی احساس نمیکنید و ناحیه عمل کاملا بی حس میشود. همچنین از برای راحتی و آرامش بیمار ممکن است از داروی ضد اضطراب (آنگزیولیتیک) خوراکی استفاده شود. پس از عمل مقدار بسیار کمی درد ممکن است احساس کنید اما چون لیزر فرایند التیام بافتها را تسریع میکند خیلی زود بهبود می یابید. اغلب با ایبوپروفن این درد کاملا برطرف میشود.