عفونت دندان عقل: درمان با روش های درمان دندانپزشکی و خانگی

عفونت دندان عقل

کشیدن دندان عقل، برای بسیاری از نوجوانان و جوانان همچون یک حکم عبور  یا مناسکی در زندگی‌شان محسوب می‌شود. با وجودی که نژادهای انسان‌ها از لحاظ فیزیکی با هم تفاوت دارند، اما در اکثر افراد، فضای کافی برای رشد دندان‌های عقل در استخوان فک وجود ندارد. البته همه‌ی این افراد درباره‌ی مشکلاتی که می‌توانند در صورت تأخیر در درمان این دندان‌های دردسر ساز به وجود بیایند، اطلاع چندانی ندارند. برخی افراد ممکن است از توصیه‌ای که برای کشیدن دندان عقلشان به آن‌ها شده است سر باز زنند، شاید به این خاطر که در آن لحظه مشکلی با آن نداشته‌اند. اگر به شما گفته شده است که دندان عقلتان به خوبی و به در جای مناسبی روییده نشده است، باید بدانید که در صورت تأخیر در درمان مناسبی برای آن، چه اتفاقی خواهد افتاد.

از آنجایی که دندان عقل ممکن است نهفته باشد بررسی‌های دوره‌ای دندانپزشکی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چراکه طی این معاینات می‌توان به وضعیت دقیق دندان عقل پی برد و از عفونت و یا رشد انحرافی آن که باعث آسیب به دیگر دندان‌ها می‌شود جلوگیری کرد. کلینیک دندانپزشکی محتشم می‌تواند در این زمینه یاری رسان شما باشد. لطفاً برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت از کادر تخصصی کلینیک دندانپزشکی محتشم با شماره تلفن‌های زیر تماس حاصل فرمانید.

دندان عقل نهفته چیست؟

دندان عقل نهفته

دندان عقل نهفته، دندانی است که به شکل نادرستی در لثه قرار گرفته است، به طوری که نمی‌تواند در موقعیت و نیز در زاویه‌ای درست حرکت کند. این دندان ممکن است به سمت دندان مجاور یا به سمت عقب دهان زاویه بگیرد. ممکن است زاویه‌ی آن مناسب باشد اما به طور عمودی در لثه گیر کند و کاملاً از آن بیرون نیاید. حتی ممکن است به صورت افقی قرار بگیرد، یعنی هرگز نمی‌تواند حتی تا حدودی به حالت راست و قائم در جای خود قرار بگیرد. در هر یک از این موارد، دندان عقلی که در جای نادرستی قرار گرفته است، می‌تواند به دندان کناری خود فشار و تغییراتی را وارد کند. از آنجاییکه به طور تخمینی حدوداً 75 درصد از افراد دچار مشکلی نهفتگی در حداقل یکی از دندان‌های عقلشان می‌شوند، اکثر پزشکان برای جلوگیری از آسیب به دندان‌های مجاور دندان‌های عقل، آزمایش‌ها و معایناتی را بر روی افرادی که به اواخر دوره‌ی نوجوانی‌شان رسیده‌اند انجام می‌دهند

علت بروز عفونت‌های دندان عقل

علت عفونت دندان عقل

مشکل دندان‌های عقل نهفته هنگامی رخ می‌دهد که سومین دسته‌ی دندان‌های آسیاب که به عنوان دندان عقل شناخته می‌شوند، به خوبی یا کلاً رشد نکرده باشند. وقتی یک دندان عقل به صورت نسبی روییده شود، محل باز شده برای رویش دندان می‌تواند به عنوان زمینه‌ای برای رشد باکتری‌ها عمل کند و این امر منجر به عفونت دندان عقل می‌شود. عفونت دندان عقل (با نام علمی پری کورونیت)، بسیار جدی است و درمان آن ممکن است کمی دشوارتر باشد؛ زیرا وقتی که به هر صورتی دندان عقل کاملاً روییده نشده باشد، لایه‌ای از لثه محلی را که رویش نسبی آغاز شده است را می‌پوشاند. تا وقتی که این لایه از لثه برداشته نشود، دندان عقل به طور کامل از زیر لثه بیرون نیاید یا دندان عقل کشیده نشود امکان درمان و رفع عفونت دندان عقل وجود ندارد.

مشکلاتی که ممکن است دندان عقل نهفته به وجود آورد

مشکلات دندان عقل نهفته

شایع‌ترین مشکل دندان عقل، عفونت خفیف در اطراف دندان است که از عدم رویش کامل دندان به وجود می‌آید. در این موارد، لایه‌ای از لثه هنوز روی دندان را پوشانده است. ذرات غذا در زیر این لایه گیر می‌کنند، باکتری‌ها رشد کرده و عفونت به وجود می‌آید. این عفونت پری کورونیت نام دارد. این عفونت می‌تواند بدتر و به جاهای بیشتری پخش شود تا جایی که علائم خیلی جدی‌تر و شدیدتر خواهد شد. این علائم شامل موارد زیر می‌باشند:

• بی‌اشتهایی
  • احساس ناراحتی و ناخوشی در همه حال
  • ورم غدد واقع در گلو
  • مزه‌ی بد در دهان به خاطر ترشح چرک از محل عفونت
  • مشکل در باز کردن فک‌ها یا بلعیدن غذا
  • درد در هنگام گاز زدن

اگرچه این مورد شایع نیست اما ممکن است این عفونت آن‌قدر شدید شود که به درمان اورژانسی نیاز باشد. بهترین راه‌حل این است که به محض مشاهده‌ی هر گونه عفونت در این ناحیه، برای برطرف کردن آن اقدام کرده یا با کشیدن دندان عقل، از بروز این عفونت‌ها جلوگیری کنید.

درمان عفونت دندان عقل

روش‌های متعددی برای درمان عفونت دنان عقل وجود دارد، از جمله شیوه‌های درمانی احتیاط کارانه یا جراحی جهت کشیدن دندان عقل. اگر دندان‌های عقل شما بدون مشکلی روییده شده‌اند، ممکن است دندان‌پزشک تصمیم بگیرد که آن‌ها را نگه دارد و مراقبت‌هایی را برای آن‌ها در نظر بگیرد.

شیوه‌ی احتیاط کارانه

در صورتی که به‌به خاطر عفونت دندان عقل، دچار درد شده‌اید، متخصص یا جراح دندان‌پزشک شما ممکن است شیوه‌ی محتاطانه‌ای را برای درمان این مشکل شما به کار بگیرد، درمان‌هایی همچون مصرف داروهای مسکن، آنتی‌بیوتیک‌ها برای خشک کردن عفونت، دهان‌شویه یا استفاده از آب نمک برای شستشوی محل عفونت. بدون توجه به اینکه قصد انجام جراحی دارید یا خیر، در صورتی که فکر می‌کنید که دندان عقلتان عفونت کرده است باید به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید. در این حین می‌توانید از یک کیسه یخ برای کاهش ورم استفاده کنید، با آب نمک دهانتان را بشویید و یا داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن یا آسپرین مصرف کنید. این روش‌ها می‌توانند برای افرادی مؤثر و مفید باشند که دچار بیماری‌های خاصی مانند مشکلات خونی هستند و ترجیح می‌دهند که تحت عمل جراحی قرار نگیرند. اگرچه در صورتی که عفونت دندان عقلتان بیشتر و شدیدتر شود، در این شرایط عمل جراحی می‌تواند بهترین راه برای رهایی شما از این مشکل باشد.

شیوه‌ی جراحی

جراحی جهت کشیدن دندان عقل، روشی متداول برای اجتناب از مشکلاتی همچون عفونت‌های دندان عقل می‌باشد. متخصصان اعتقاد دارند که این جراحی هنگامی لازم می‌شود که عفونت دندان عقل سبب بروز مشکلاتی شده است. از آنجایی که تقریباً 85 درصد از همه‌ی دندان‌های عقل باید کشیده شوند، بسیاری از دندان‌پزشکان برای پیشگیری از عفونت این دندان‌ها، کشیدن آن‌ها را توصیه خواهند کرد. اگر شرایط شما برای انجام جراحی کشیدن دندان عقل مناسب نباشد یا اگر تمایلی به انجام این عمل ندارید، گزینه‌های درمانی دیگری ممکن است وجود داشته باشد.

اگر متخصص دندان‌پزشک تشخیص دهد که لازم است دندان عقلتان کشیده شود، کار دیگری نیست که بتوانید انجام دهید. اگر دندان عقل نهفته دارید و یا اگر عفونت کره باشد، تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، حفظ سلامت دهان و دندانتان است. مراقبت و بهداشت صحیحی دندان‌ها، یکی از جنبه‌های اساسی در سلامت عمومی فرد است و اولین کار برای این منظور، مسواک زدن دندان‌ها حداقل دو بار در روز و استفاده‌ی روزانه از نخ دندان است.

درمان‌های خانگی برای کاهش درد دندان عقل

هر کسی که تا کنون مشکلی در دندان عقل داشته است، می‌داند که این مشکل چقدر می‌تواند دردآور باشد. اکثر افراد اطراف شما به شما خواهند گفت که فورا نزد دندان‌پزشک بروید و آن را بکشید. اگرچه این بهترین نظر برای حل این مشکل است، اما همیشه امکان پذیر نیست. برخی افراد به خاطر کارهای خانه و مشغله‌های کاریشان مجبور می‌شود که کارهای دندانپزشکی‌شان به تعویق بی اندازند و همچنین اینکه مشغله دندان‌پزشکان زیاد است و گاهی اوقات در همان وقت نمی‌توانند فوراً به شما رسیدگی کنند. اگر درد دندان شما را بسیار آزار می‌دهد و باید برای کشیدن دندان عقلتان چند ساعت یا چند روز منتظر بمانید، در اینجا به درمان خانگی اشاره خواهیم کرد که می‌توانند موقتاً دردتان را تسکین دهند.

شستشو با آب نمک ولرم

این روش را اغلب خود متخصصین دندانپزشکی نیز در زمان‌هایی که بین جلسات درمانی دندانپزشکی وقفه می‌افتد توصیه می‌کنند. این روش نه تنها یکی از مؤثرترین روش‌ها بلکه راحت‌ترین روش برای تسکین درد دندان عقل است. تنها کاری مه باید انجام دهید این است که حدود هشت اونس (250 گرم) آب را در یک لیوان بریزید و با دو قاشق غذاخوری نمک هم بزنید تا نمک کاملاً در آب حل شود. محلول را در دهانتان بریزید و به مدت چند دقیقه (یا تا وقتی که بتوانید مزه‌ی شوری را تحمل کنید) دهانتان را با این محلول آب نمک شستشو دهید و سپس آن را بیرون بریزید. این کار را هر چند ساعت یک‌بار تکرار کنید و به این صورت درد دندانتان کمتر خواهد شد.

استفاده از یخ

اگر درد دندان عقل شما به خاطر ورم ایجاد شده در دندان باشد، قرار دادن یخ یا کیسه‌ی یخ روی آن می‌تواند کمک کننده و مؤثر باشد. برای این کار می‌توانید از یک بسته‌ی یخی آماده در بازار استفاده کنید و یا می‌توانید چند تکه یخ را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرار دهید، آن را در یک حوله بپیچید و آن را روی ناحیه‌ی متورم قرار دهید. این کار نه تنها درد را تا حدی کاهش داده بلکه به رفع التهاب نیز کمک خواهد کرد.

میخک

میخک می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش درد دندان داشته باشد. این گیاه یکی از درمان‌های کاملاً خانگی است که تأثیری دوگانه در درمان این مشکل دارد. اولاً، به خاطر خواص بی‌حسی خود، به کاهش درد و سر کردن محل کمک کرده، ضمن اینکه به خاطر خواص آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده‌ی خود، از عفونت جلوگیری می‌کند. مقدار روغن میخک تهیه کنید و یک گلوله‌ی پنبه را به آن آغشته کنید. گلوله پنبه‌ی آغشته به روغن میخک را مستقیماً روی دندان و لثه‌های اطراف دندان قرار دهید. گلوله‌ی پنبه را تا هنگام کاسته شدن درد روی محل نگه دارید. برای برخی افراد، طعم و بوی میخک بسیار قوی و نافذ است. در صورت داشتن این مشکل، می‌توانید آن را با کمی روغن زیتون مخلوط کنید. این کار باعث رقیق‌تر شدن روغن میخک شده و طعم و بوی آن را خفیف‌تر خواهد کرد. این درمان را چند بار در روز و به اندازه‌ی نیاز خود انجام دهید.

پیاز

این درمانی است که شاید کمی عجیب به نظر بیاید، اما می‌تواند یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رفع این مشکل نیز باشد. از گذشته تا کنون از پیاز (انواع پیازها) به عنوان درمانی برای تسکین درد و التهاب ناشی از مشکلات آرتروز استفاده شده است. این امر می‌تواند به این معنا باشد که می‌توانید از این روش برای تسکین درد دندان عقل نیز استفاده کنید. پیاز درمانی مؤثر است زیرا این گیاه حاوی مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال) است که آلودگی‌ها و میکروب‌های به وجود آورنده‌ی عفونت را مورد هدف قرار می‌دهند و دردتان را برای مدتی قطع می‌کند. چیزی که باعث می‌شد برخی افراد درباره‌ی استفاده از پیاز برای تسکین درد کمی رنگ کنند این است که برای این منظور باید پیاز خام را بجوند. برای بسیاری از افراد، بدتر از همه این است که هر چه طعم و بوی پیاز تندتر باشد، خاصیت تسکین دهندگی آن بیشتر خواهد بود. پیازهای ملایمی همچون پیاز شیرین، به تسکین درد کمک می‌کند اما تاثیر پیازهای قرمز یا زرد خیلی بیشتر از این پیازها می‌باشد. وقتی متوجه ی درد در دندان خود شدید، یک پیاز را برش دهید و با سمتی از دهانتان که درد دارد، آن را بجوید. این کار کمک می‌کند تا آب پیاز به داخل دندانتان نفوذ کند. اگر بیا جویدن، درد دندانتان خیلی شدیدتر می‌شود، می‌توانید با انگشتتان یک تکه پیاز را مستقیماً روی دندان و لثه‌ی دردناک خود نگه دارید.

برش های خیار

اگر به دنبال چیزی هستید که مزه‌ای بهتر از پیاز داشته باشد، برش‌های خیار می‌تواند به تسکین درد دندان عقلتان کمک کند. البته خیار همانند پیاز، خواص ضد عفونی کننده را ندارد اما وقتی دندان درد دارید، می‌تواند در این موقعیت تنگنا به داد شما برسد. یک خیار بردارید و آن را به تکه‌های کوچک برش دهید. خیار را خوب بشویید و برش‌های آن را در یخچال قرار دهید. وقتی درد دندانتان شروع شد، یکی از برشی خیار را بردارید و آن را مستقیماً در دهان خود و بر روی دندان عفونت کرده قرار دهید. سردی خیار باعث کاهش درد و در نتیجه رفع درد دندان خواهد شد.

چای کیسه ای

اگر درد دندان عقلتان ناشی از ورم لثه‌های اطراف ناحیه‌ی عفونت کرده باشد، استفاده‌ی چای کیسه‌ای می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای رفع این مشکل باشد. چای به خاطر خواص ضدالتهاب موجود در اسید تانیک خود، در بسیاری از درمان‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مؤثرین راه برای استفاده از چای کیسه‌ای جهت درمان درد این است که چای را در یک فنجان دم کنید و سپس فنجان را در یخچال قرار دهید، در حالی که کیسه یخ در فنجان است. وقتی چای به خوبی سرد شد، کیسه‌ی چای را خارج کرده و آن را در داخل دهان و مستقیماً روی دندان و لثه قرار دهید. این کار به کاهش ورم و تسکین فوری درد کمک می‌کند.