دندان قروچه در بزرگسالان و کودکان در خواب و بیداری

دندان قروچه به عادت ساییدن دندان ها بر روی یکدیگر گفته می شود. بسیاری از افراد ممکن است از این عادت خود باخبر نباشند. برخی افراد فقط در هنگام خواب دندان قروچه می کنند. به این حالت "دندان قروچه ی شبانه" گفته می شود. برخی دیگر در هنگام روز نیز دندان هایشان را به هم می سایند یا می کوبند. به نظر می رود علت این وضعیت، استرس یا اضطراب باشد. استرس ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود، از جمله ناراحتی، حوادث دردناک مثل مرگ عزیزان و یا از دست دادن شغل. همچنین ممکن است در اثر حوادث خوشحال کننده مثل یافتن شغل جدید و یا تولد نوزاد ایجاد شود.

d

جهت مشاوره در مورد مشکل دندان قروچه و عوارض احتمالی آن و همچنین راه های حل آن می توانید با شماره های-36252573 (031) یا 36274484  (031)  تماس بگیرید و با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی محتشم مشورت نمایید.

علل دندان قروچه

دندان قروچه می تواند علت های مختلفی داشته باشد. برخی کارشناسان بر این عقیده اند که دندان قروچه چیزی غیر از یک عادت نیست. دندان قروچه همچنین ممکن است در نتیجه ی واکنش بدن به عدم قرارگیری صحیح دندان ها روی هم ایجاد شود. همچنین این عارضه ممکن است در اثر ابتلا به بیماری های نادر عصب و عضله ی صورت به وجود آید. در موارد نادر، دندان قروچه می تواند از جمله آثار جانبی برخی داروهای ضد افسردگی باشد. این داروها شامل فلوکستین، سرترالین و پاروکستین می باشد.
افرادی که به دندان قروچه ی شدید مبتلا هستند، ممکن است دچار آسیب به دندان ها و یا شکستگی دندان ها شوند. ساییدن دندان ها به یکدیگر می تواند باعث ساییده شدن لایه ی خارجی مینای دندان شود. در نتیجه عاج دندان بدون پوشش می شود. این امر می تواند باعث ایجاد حساسیت دندان ها شود. همچنین در اثر ابتلا به دندان قروچه ی شدید، ممکن است مشکلات زیر ایجاد شود:
•    برخی از موارد اختلالات فک که با عنوان اختلات فکی_ گیجگاهی شناخته می شود
•    ابتلا به سردرد پس از بیدار شدن از خواب
•    درد صورت با علت ناشناخته

علایم

چنانچه هرکدام از علایم زیر را دارا هستید، ممکن است به دندان قروچه دچار باشید:
•    انقباض ریتمیک عضلات فک
•    صدای ساییدن دندان ها روی هم هنگام شب که ممکن است هم اتاقی شما را اذیت کند.
•    سردرد در هنگام صبح
•    سفتی و دردناک شدن عضلات فک_ این امر باز کردن دهان مخصوصا موقع صبح را دشوار و دردناک می کند.
•    درد طولانی مدت در صورت
•    دندان های آسیب دیده و شکسته و یا لثه ی آسیب دیده
•    درد مفصل فک
•    تورم (به ندرت) در گوشه ی فک پایین در اثر دندان قروچه. ساییدن دائمی دندان ها به هم، عضلات فک را ورزش می دهد. همانند ورزش وزنه برداری، این حرکت دایمی، باعث می شود عضلات بزرگتر شوند. پس از توقف دندان قروچه، تورم عضلات برطرف شده و عضلات دوباره به حالت عادی برمی گردند.

تشخیص

چنانچه هر کدام از این علایم را تجربه می کنید، به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا به دندان قروچه مبتلا هستید یا نه و در این صورت، بهترین راه درمان دندان قروچه را ارائه می دهد. دندانپزشک در مورد سلامت عمومی دندان هایتان سوال می کند، چه استرس هایی در زندگی خود دارید، و چه داروهایی مصرف می کنید. چنانچه با فرد دیگری در یک اتاق می خوابید، دندانپزشک ممکن است بخواهد با آن فرد نیز صحبت کند. دندانپزشک در مورد عادات خوابیدن شما سوال می پرسد، مخصوصا در مورد هر گونه صدای ساییده شدن دندان ها به هم.
دندانپزشک شما را با اعمال توجه خاص بر روی عضلات داخل و اطراف فک مورد معاینه قرار می دهد. دندانپزشک همچنین دندان های شما را به دقت نگاه میکند و به دنبال شاهدی برای اثبات دندان قروچه می گردد. در طی این معاینه، دندانپزشک حساسیت عضلات و مفصل فک را مورد بررسی قرار می دهد. همچنین به دنبال هر گونه دندان شکسته یا افتاده و عدم قرارگیری صحیح دندان ها روی هم می گردد.
چنانچه دندانپزشک احتمال دهد که دندان قروچه ی شما ممکن است با مشکلات دندان ها مرتبط باشد، دقیق تر و با جزئیات یشتری معاینات را انجام می دهد. علاوه بر بررسی نحوه ی قرار گرفتن دندان ها روی هم، دندان ها و لثه ها را هم برای بررسی آسیب ناشی از دندان قروچه مورد معاینه قرار می دهد. دندانپزشک همچنین ممکن است تصویر برداری رادیولوژی از دندان ها و فک را نیز توصیه کند.مطمئن‌ترین روش برای تشخیص دندان قروچه از طریق الکترومیوگرافی می‌باشد.
حدود 30% کودکان دندان قروچه می کنند. این میزان در کودکان زیر 5 سال بیشتر است. چنانچه کودک شما دندان قروچه می کند، با یک دندانپزشک در این مورد صحبت کنید.به این ترتیب علت دندان قروچه کودکان توسط پزشک تشخیص و سپس درمان میشود . در اغلب کودکان، در نهایت دندان قروچه برطرف می شود و آسیب دائمی به دندان های آن ها وارد نخواهد شد.

طول دوره ی مورد انتظار دندان قروچه

بیش از نیمی از کودکانی که در سنین 3 تا 10 سالگی دندان قروچه می کنند، تا سن 10 سالگی خودبخود این عمل را متوقف می کنند. در نوجوانان و بزرگسالان، این مدت زمان به علت ایجاد دندان قروچه بستگی دارد. برای مثال اگر دندان قروچه ی فرد در اثر استرس ایجاد شده باشد، ممکن است چندین سال طول بکشد. اما اگر این وضعیت در اثر مشکلات دندانی ایجاد شده باشد، پس از ترمیم و اصلاح این مشکلات، برطرف خواهد شد. اغلب اوقات این مشکل تنها با چند جلسه مراجعه به دندانپزشک برطرف خواهد شد.

پیشگیری

اگر علت دندان قروچه ی شما استرس باشد، مشاوره با روانپزشک می تواند به شما کم کند. همچنین می توانید از روش هایی برای ریلکس کردن استفاده کنید. کاهش مصرف محرک هایی مثل کافئین و تنباکو می تواند کمک کننده باشد. همچنین از دندان قروچه کودکان و بزرگسالان که ناشی از مشکلات دندانی است می‌توان جلوگیری کرد. روش معمول درمان، استفاده از پروتز محافظ یا دندان بان (یک اسپلینت متحرک برای جلوگیری از دندان قروچه) در هنگام خواب می باشد. استفاده از این وسیله، همچنین از فشار وارد بر عضلات صورت و مفصل فک می کاهد. استفاده از حوله ی گرم بر روی عضلات صورت، می تواند به کاهش درد و سفتی عضله ناشی از دندان قروچه کمک کرد.

دندان قروچه بسته به علت دندان قروچه به روش های مختلفی درمان می شود:

استرس: اگر دندان قروچه ی شما ناشی از استرس باشد، درمان دندان قروچهبا مشاوره ی حرفه ای، روان درمانی، تمرینات بیوفیدبک و سایر روش ها را برای ریلکس کردن امکانپذیر است.  همچنین ممکن است دندانپزشک داروهایی مثل دیازپام تجویز کند. این دارو باید برای مدت کوتاهی، معمولا یک هفته یا بیشتر مصرف شود. قبل از خواب، این دارو را مصرف کنید تا به کاهش دندان قروچه در خواب کمک کند. همچنین ممکن است داروهایی برای شل کردن عضلات برای شما تجویز شود تا به طور موقت اسپاسم عضلات فک را برطرف کنید. همچنین ممکن است یک پروتز دندان دست ساز برای قرار دادن در دهان هنگام خواب به شما ارائه شود. اگر این روش ها کمکی نکرد، دندانپزشک ممکن است شما را به یک جراح دهان و یا دندانپزشک متخصص درد گردن و سر ارجاع دهد.

مشکلات دندانی: اگر دندان قروچه ی شما با مشکلات دندان ها مرتبط باشد، ممکن است دندانپزشک نحوه ی قرارگیری دندان ها را اصلاح و ترمیم کند. در موارد شدید، ممکن است دندانپزشک به ابزاری نیاز داشته باشد تا به زور کامل سطوح قرارگیری دندان ها روی هم را بازسازی کند. همچنین برای جلوگیری از آسیب بیشتر دندان ها، از پروتز محافظ دهان در هنگام خواب استفاده می شود. در برخی موارد، این پروتز می تواند به اصلاح لثه و دندان ها کمک کند.

دارو: چنانچه دندان قروچه ی شما در اثر عوارض جانبی ناشی از داروهای ضد افسردگی ایجاد شده باشد، در این صورت برای درمان این وضعیت دو انتخاب دارید. پزشک شما ممکن است داروی شما را تغییر دهد و یا روش درمان دیگری را به کار برد.

چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

چنانچه علایم دندان قروچه را دارا هستید و یا به شما گفته می شود که هنگام خواب دندان قروچه می کنید برای جلوگیری از عوارض و درمان حساسیت دندان ، به پزشک و یا دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دچار شکستگی دندان شده اید و لقی دندان دارید و دنندانتان می افتد ، بلافاصله به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیش بینی

حتی بدون به کارگیری روش های درمانی خاص، دندان قروچه در بیش از نیمی از کودکان مبتلا به این وضعیت، تا سن 13 سالگی متوقف خواهد شد. با این حال، دندانپزشک شما ممکن است استفاده از پروتز محافظ دندان را هنگام خواب توصیه کند تا از ساییدگی بیشتر دندان ها جلوگیری شود. این وسیله، تقریبا در مورد همه ی کودکانی که به نحو صحیح از آن استفاده کنند، کارآمد است. در نوجوانان و بزرگسالان، اگر درمان قروچه به موقع و به طور صحیح درمان شود، بازخورد خیلی خوبی خواهد داشت.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های 36252573 (031) یا 36274484  (031) تماس بگیرید. همچنین می توانید پرسش های خود در این رابطه از طریق فرم مشاوره اینترنتی مطرح کنید.

دندان قروچه در بزرگسالان و کودکان در خواب و بیداری
2 از 1 رای