علت و درمان تغییر رنگ لثه

تغییر رنگ لثه ممکن است نشانه مشکلات مهمی در لثه شما باشد که باید درمان شوند. لثه شما می تواند رنگ صورتی زیبای خود را دوباره بازیابد. اگر شما نیز مانند اکثر مردم از سیاه شدن و به علت تغییر رنگ لثه ناراحت هستید و نمی‌توانید مانند گذشته با اعتماد به نفس لبخند بزنید، خبر خوشی برایتان داریم. متأسفانه تعداد بسیار اندکی از افراد مبتلا به این مشکل از روش‌های درمانی مناسب برای اصلاح طرح لبخند خود آگاه هستند.

لبخند لثه‌ای، همان طور که از نامش پيداست، به حالتی گفته مي‌شود که وقتي لبخند مي‌زنيد لثه‌های شما بيشتر از دندان‌هايتان نمايان شود. لبخند لثه‌اي عارضه بسيار شايعي است که مي‌تواند توسط دندانپزشک متخصص بيماري‌های لثه (پريودنتيست) درمان شود. بعضی از افراد این وضعیت را با عنوان «دندان‌های کوتاه» می‌شناسند. در حالی که در اغلب موارد طول دندان‌ها حالت نرمال و استانداردی دارد، اما بافت لثه بیش از حد رشد کرده و روی دندان را پوشانده است. اگر شما برای اصلاح لبخند لثه ای خود به ما مراجعه کنید، ما ابتدا علت بروز این شرایط در شما را تعیین می‌کنیم. شناسایی دقیق علت لبخند لثه‌ای تنها راه برای درمان آن است.

متخصصین لثه و دندانپزشکان زیبایی در کلینیک محتشم با بهره‌گیری از روشی ایمن، رنگ و بافت لثه را به حالت طبیعی برمی‌گردانند. زمانی که تصمیم به بهره‌گیری از درمان زیبایی روشن کردن لثه می‌گیرید، در واقع نخستین گام را در راه داشتن طرح لبخند جذاب تر برمی‌دارید تا بتوانید با اعتماد به نفس لبخند بزنید. برای آگاهی از روش های درمانی به کار رفته در کلینیک دندانپزشکی محتشم می توانید فرم درخواست مشاوره با متخصصین کلینیک را تکمیل کنید یا با شماره …. تماس بگیرید تا وقت مشاوره برایتان تنظیم شود.

علت تغییر رنگ لثه

تیره رنگ شدن لثه عامل‌های گوناگونی دارد. رایج‌ترین علت تغییر رنگ لثه انباشت ملانین (رنگدانه‌های تیره) در بافت لثه است که باعث می‌شود لثه‌ی سالم و صورتی به رنگ قهوه‌ای یا حتی سیاه دربیاید. در اشخاص دارای پوست تیره‌تر احتمال تغییر رنگ لثه به دلیل تجمع ملانین بیش از دیگران است. سیگار کشیدن و استعمال دخانیات نیز یکی از عامل‌های تغییر رنگ دهنده لثه یا تشدید کننده ظاهر ناخوشایند آن است که ایجاد لکه‌های تیره رنگ روی لثه را به دنبال دارد. بیماری‌های لثه  و داروهای خاص نیز در تغییر رنگ لثه مؤثرند. این مشکل گاهی از ناحیه آمالگام ناشی می‌شود، یعنی اینکه لثه در مجاورت پرکردگی دندان با آمالگام در اثر حرکت ذرات نقره‌ای آمالگام به بافت لثه به رنگ آبی یا خاکستری درمی‌آید.
اگر در صدد درمان زیبایی لثه هستید، مطمئن شوید که دندانپزشک یا متخصص لثه معالج شما تمام مشکلات تأثیرگذار بر سلامت لثه را تشخیص داده و درمان کرده است و به این ترتیب دیگر احتمال تغییر رنگ دادن لثه وجود ندارد. متخصصین لثه کلینیک دندانپزشکی محتشم دوره‌های ویژه‌ای را در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های لثه گذرانده‌اند.

ما در کلینیک دندانپزشکی محتشم اصفهان مشکل تغییر رنگ دادن یکنواخت لثه یا ایجاد لکه‌های تیره روی لثه را فقط در یک جلسه برطرف می‌کنیم. این جلسه درمانی که کمتر از یک ساعت طول می‌کشد، متناسب با شدت اشباع رنگدانه‌ها و نتایج مطلوب هر بیمار طرح ریزی می‌شود و هیچ گونه اثر جانبی را به دنبال ندارد. ما با بهره‌گیری از موادی ایمن به سرعت و بدون درد لثه را به رنگ صورتی طبیعی  درمی‌آوریم. در بعضی موارد از لیزر نیز برای از بین بردن تجمع رنگدانه‌ها در لثه استفاده می‌کنیم تا ظاهر لثه بهبود بیابد.
بیماران از اصفهان و سراسر ایران برای درمان تیرگی لثه یا وجود لکه بر روی لثه به کلینیک دندانپزشکی محتشم مراجعه می‌کنند. ما به خود می‌بالیم که هموطنان عزیزمان کلینیک محتشم را به عنوان یکی از مراکز تخصصی در زمینه درمان بیماری‌های لثه و روشن کردن لثه به رسمیت شناخته‌اند.

روش‌های درمانی

جراحی

پرکاربردترین و ساده‌ترین روش رفع تیرگی لثه برداشتن لایه خارجی لثه، یعنی عامل تیره به نظر رسیدن لثه، طی عمل جراحی است. این عمل اگرچه جراحی نامیده می‌شود، اما یک عمل سرپایی بدون درد است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل با برداشتن لایه خارجی لثه (اپیتلیوم یا بافت پوششی) لایه‌ای از بافت همبند زیرین آشکار می‌شود که پس از مدتی با رعایت توصیه‌های پزشک التیام می‌یابد. بافت پوششی تشکیل شده جدید فاقد رنگدانه‌های تیره است. پس از گذشت یک تا دو روز می‌توان نتایج مثبت جراحی را مشاهده کرد. 20 تا 30 درصد رنگدانه‌ها 5 تا 6 ماه پس از عمل به لثه برمی‌گردند و در بافت باقی می‌مانند. اگر بیمار اقدام‌های احتیاطی لازم، مانند مدت طولانی قرار نگرفتن در معرض نور خورشید، را انجام دهد، رنگ صورتی لثه حفظ می‌شود و بهبود چشمگیری به لحاظ زیبایی به دست می‌آید. چنانچه لثه مجدداً تیره رنگ و بدمنظر شود، می‌توان عمل جراحی را تکرار کرد.

سفید کردن لثه

دیگر روش درمان انباشته شدن رنگدانه‌های تیره در لثه سفید کردن لثه با استفاده از لیزر است که درمانی ایمن و کارآمد به شمار می‌رود و تغییراتی را در رنگدانه‌های ملانین بافت‌های لثه ایجاد می‌کند و در نهایت لثه‌های صورتی رنگ و زیبا را به ارمغان می‌آورد. این روش سریع و بدون درد نتایج خوبی را به دست می‌دهد. لثه تیره رنگ پس از یک جلسه یک ساعته دوباره صورتی و سالم به نظر می‌رسد و نتایج دائمی خواهد بود. رنگدانه ملانین، یعنی عامل اصلی تیره شدن لثه، برنمی‌گردد. علت تغییر رنگ دادن لثه باید پیش از شروع درمان مشخص شود. اگر لثه سالم نیست و نشانه‌ها و علائمی از بیماری لثه، مانند خونریزی لثه، ورم یا التهاب، وجود دارد، ابتدا باید عفونت لثه درمان بشود. تنها در صورت سالم بودن لثه می‌توان سفید کردن لثه با لیزر را انجام داد. در صورت التهاب لثه ابتدا باید عامل ایجاد التهاب شناسایی و درمان گردد و بیماران سیگاری باید سیگار را پیش از درمان عفونت لثه ترک کنند. بیماری لثه به بروز التهاب در امتداد خط لثه گفته می‌شود که می‌تواند پیشرفت کرده و به بافت استخوانی که در اطراف دندان‌ها قرار گفته و وظیفه حمایت از آن‌ها را بر عهده دارد نیز برسد. بیماری‌های لثه شامل سه مرحله مختلف می‌باشند که از خفیف‌ترین تا شدیدترین آنها به ترتیب عبارتند از عفونت و ورم لثه (ژنژیویت)، التهاب لثه (پریودنتیت) و التهاب شدید لثه (پریودنتیت پیشرفته).

مزایای سفید کردن لثه

بعضی از مزایای سفید کردن لثه با لیزر عبارت‌اند از:

• لکه‌های تیره یا رنگ سیاه یکدست لثه، تنها با یک جلسه درمان از بین می‌رود و لثه دوباره سالم و صورتی رنگ می‌شود.
  • اعتماد به نفس بیمار افزایش می‌یابد و می‌تواند بدون شرمندگی لبخند بزند.
  • این روش سریع است و نتایج خوبی را به دست می‌دهد.

عمل سفید کردن لثه

• عمل، به شدت، عمق و نوع تغییر رنگ بستگی دارد.
  • این عمل تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بدون درد است.
  • عمل سفید کردن لثه با توجه به عمق و شدت تغییر رنگ با لیزر انجام می‌شود.
  • در صورتی که تغییر رنگ چندان عمیق نباشد، نیاز به جراحی نخواهد بود؛ اما در اکثر موارد جراحی لثه با لیزر کوچکی باید انجام شود.
  • لثه به سرعت التیام می‌یابد و بیمار پس از عمل احساس ناراحتی نمی‌کند.

درمان با توجه به علت و میزان تغییر رنگ متغیر است. گاهی تغییر رنگ تنها در لایه‌های سطحی (بیرونی‌ترین لایه) لثه رخ می‌دهد، حال آن که گاهی لایه‌های عمیق‌تر زیرین نیز تغییر رنگ می‌دهد. متخصص لثه پس از ارزیابی سلامت کلی دهان، ظاهر لثه و شدت و گستردگی تغییر رنگ، مناسب‌ترین روش درمان را انتخاب می‌کند.

عوارض و دوران بهبود جراحی لثه

جراحی لثه هیچ گونه عوارض و کوچکترین ناراحتی‌ای را به دنبال ندارد. بیمار پس از عمل می‌تواند طبق روال طبیعی صحبت کند و غذا بخورد. چنانچه لثه بسیار حساس باشد، بیمار ناراحتی خفیفی را احساس می‌کند که آن هم به سرعت برطرف می‌شود.

مراقبت پس از عمل جراحی لثه

مراقبت پس از عمل خاصی وجود ندارد؛ بیمار باید بهداشت دهان و دندان را با انجام توصیه‌های عمومی مانند مسواک زدن و استفاده از نخ دندان رعایت کند. افراد سیگاری باید دست‌کم تا زمان بهبود کامل لثه سیگار را ترک کنند.
امروزه به لطف روش‌های درمانی گوناگون مانند جراحی با لیزر برای سفید کردن لثه، داشتن لثه صورتی رنگ دیگر رویایی دست نیافتنی نیست. نقش بستن لبخندی جذاب بر صورت به سادگی پس از یک جلسه به واقعیت می‌پیوندد، اما آنچه اهمیت دارد حفظ این لبخند و سلامتی بازیافته است.

وجه تمایز روش‌های درمانی کلینیک دندانپزشکی محتشم

•    یکدستی و زیبایی بیشتر لثه
•    کاملاً از بین بردن ناحیه‌های تغییر رنگ داده (تجمع رنگدانه) با کمترین احتمال برگشت
•    تکمیل فرایند درمان در یک جلسه

هزینه

هزینه درمان به علت تغییر رنگ لثه و همچنین روش درمانی انتخابی بستگی دارد. کلینیک محتشم طرف قرار داد با سازمان ها و بیمه های مختلف است و  از تعرفه های قابل قبولی جهت رفع مشکلات لثه و دندان شما برخوردار می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره های 36252573 (031) یا 36274484  (031) تماس بگیرید. همچنین می توانید پرسش های خود در زمینه تغییر رنگ لثه را از طریق فرم مشاوره اینترنتی مطرح کنید.