ترمیم و درمان دندان شکسته، ترک خورده و لب پریده

دندان ساختار بسیار محکمی دارد با این حال ممکن است لبه های آن بشکند و جدا شود ، ترک بردارد یا حتی خرد شود. در ادامه برخی دلایل شکستن دندان آمده است:
-    گاز گرفتن جسمی سخت و محکم و یا آسیب به دندان بر اثر دندان قروچه
-    واردشدن ضربه شدید به ناحیه صورت و دهان
-    زمین خوردن
-    داشتن چسبیدگی شدید دندان که موجب تضعیف ساختار دندان شده است
-    داشتن یک پرکردگی قدیمی و وسیع دندان از جنس آمالگام که به خوبی از قسمت های باقی مانده از تاج دندان محافظت نمی کند

وقتی لبه دندان می شکند یا دندان ترک بر می دارد ، دردی به دنبال ندارد. هر چند بعد از شکسته شدن دندان شخص سریعا لبه تیز دندان را با زبانش حس می کند و متوجه شکستگی دندان خود می شود. شکستگی های خفیف دندان موجب درد نمی شوند اما اگر بخش بزرگی از دندان بشکند و جدا شود می تواند موجب درد و ناراحتی شود چرا که ممکن است در این صورت عصب داخل دندان نیز آسیب ببیند. همچنین در صورتی که بر اثر شکسته شدن دندان سر ریشه های عصبی که در مینای دندان وجود دارد در معرض هوا ( یا غذا و نوشیدنی های سرد و گرم) قرار بگیرند درد و ناراحتی زیادی برای بیمار به وجود می آید.
درد دندان بر اثر شکستگی آن ممکن است دائمی باشد یا این که گاهی آرام بگیرد و دوباره شدت پیدا کند. در بسیاری موارد درد دندان در هنگام غذا خوردن حس می شود چرا که جویدن غذا موجب ایجاد فشار روی دندان می شود.

اقداماتی که شما می توانید انجام دهید

در صورت ترک برداشتن دندان: راهی برای درمان خانگی دندانی که ترک برداشته است وجود ندارد و حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات ترک دندان قابل رویت نیست و دندان ظاهرا سالم به نظر می آید اما هنگامی که شخص غذای سرد یا گرم می خورد یا زمانی که دمای دهان تغییر می کند (مثلا بعد از نوشیدن مایع سرد یا گرم) احساس درد و ناراحتی می کند.
در صورتی که درد دندان دائمی است ، نشانه این است که دندان در محل ریشه یا اتصال رگ های خونی به دندان آسیب دیده است. به همین دلیل درد دائمی دندان نشانه مهمی است. همچنین نشانه ترک برداشتن دندان دردی است که هنگام جویدن غذا حس می شود و هنگام برداشتن فشار از روی دندان تسکین میابد.

دندان شکسته: اگر دندان شما شکسته است باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک ابتدا تعیین می کند که شکستگی بر اثر پوسیدگی شدید دندان بوده است یا نه و این که آیا عصب دندان در معرض خطر است یا نه (چرا که در صورت آسیب عصب دندان نیاز به درمان عصب کشی می باشد). تا زمانی که به مطب دندان پزشکی مراجعه می کنید می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• دهان خود را به خوبی با آب گرم بشویید.
  • یک گاز استریل روی محل خونریزی بگذارید و فشار دهید  و برای مدت ده دقیقه ( یا تا زمانی که خونریزی قطع شود) نگه دارید. در صورتی که استفاده از گاز استریل موثر نبود می توانید به جای گاز استریل از یک بسته چای کیسه ای برای قطع خونریزی استفاده کنید.
  • بر روی لب یا لپ خود ( روی محل دندان شکسته) یک کمپرس سرد قرار دهید. کمپرس سرد به کاهش ورم و درد کمک می کند.
  • در صورتی که نمی توانید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید قطعه شکسته شده دندان را با چسب مخصوص موقتی دندان بچسبانید. این چسب را می توانید از داروخانه تهیه کنید.
  • می توانید برای تسکین درد از داروخانه مسکن هایی که بدون نسخه پزشک مجاز هستند ، تهیه کنید و مصرف کنید.

اقدامات دندانپزشک برای شکستگی دندان

شکستگی های دندان انواع و اقسام بسیار متفاوتی می تواند داشته باشد که نیازمند اقدامات متفاوتی است. انواع شکستگی ها و درمان آن در ادامه آمده است:

-    ترک های خفیف و ریز: این ترک ها سطحی هستند و تنها لایه بیرونی دندان ( مینای دندان) آسیب دیده است. ترک های بسیار خفیف دندانی معمولا نیازی به درمان ندارند و دندانپزشک به آرامی سطح آسیب دیده را صیقل می دهد تا صاف شود و تیزی یا زبری آن از بین برود.

-    ترک وسیع دندان : این نوع شکستگی تمامی دندان را درگیر می کند ( از سطح مینای دندان تا عصب). دندان ترک برداشته و چیزی از آن جدا نمی شود اما این ترک به مرور زمان بزرگ تر می شود. بسته به این که این ترک خوردگی چه قدر وسیع باشد، در مواردی می توان آن را با پر کردن دندان ترمیم کرد و در مواردی نیاز به روکش کردن دندان می باشد. در صورتی که عصب دندان آسیب دیده باشد نیز باید درمان عصب کشی انجام شود.

-    لب پر شدن دندان: در صورت لب پر شدن تنها بخش بسیار کوچکی از لبه دندان نیازی به انجام درمان نیست. دندانپزشک معمولا قسمت لب پر شده را با مواد پر کننده دندان ترمیم می کند تا از شکستگی مجدد جلوگیری کند و همچنین شخص احساس بهتری داشته باشد و ظاهر دندان و طرح لبخند نیز بهتر شود و در صورتی که لب پر شدن دندان بسیار کوچک باشد نیازی به ترمیم شکستگی دندان نبوده و  دندانپزشک لبه دندان را تنها کمی صیقل می دهد تا لبه دندان صاف شود.

-    شکستگی تاج دندان: گاهی اوقات شکستگی تنها در قسمت سر دندان ( قسمتی که با آن غذا را می جوید) است. این شکستگی ها ریشه دندان را درگیر نمی کنند و موجب درد نمی شوند. دندانپزشک این شکستکی ها را با پر کردن ترمیم می کند تا شکل دندان را دوباره به حالت قبل برگرداند و در برخی موارد نیز دندانپزشک روکش دندان را توصیه می‌کند.

-    شکستگی های وسیع و خطرناک: این شکستگی ها به حدی عمیق است که به عصب می رسد و تقریبا همیشه موجب درد و حساسیت دندان می شود. معمولا قسمت شکسته دندان خونریزی دارد. برای درمان ریشه این دندان نیاز به انجام عصب کشی می باشد و برای بازیابی کارایی دندان نیاز به انجام روکش می باشد تا شخص بتواند مانند قبل با دندان غذا بجود.

-    شکافته شدن دندان: شکافته شدن دندان به این معناست که با یک ترک عمودی دندان به دو نیم تقسیم شده است . برخی دندان ها مانند دندان های آسیاب بیش از یک ریشه دارند. دندانپزشک می تواند یکی از ریشه ها را حفظ کند و آن را با روکش زیبایی دندان بپوشاند. ابتدا دندان پزشک درمان عصب کشی را انجام می دهد و سپس ریشه هایی که قابل حفظ کردن نیستند را خارج می کند و در نهایت برای پوشش ریشه دندان و جایگزین کردن بخش از دست رفته دندان، دندان روکش می شود. در برخی موارد نیز هیچ کدام از ریشه های دندان قابل حفظ کردن نیستند و دندان باید کاملا کشیده شود.

-    شکاف عمودی یا شکستگی ریشه: در این موارد ترک برداشتن دندان از ریشه شروع می شود و به سمت تاج دندان گسترش پیدا می کند . این نوع شکستگی ها دردناک هستند چرا که ممکن است بافت اطراف دندان ملتهب شود و عفونت کند و در بیشتر موارد برای درمان نیاز به کشیدن دندان می باشد.

-    شکستگی بر اثر پوسیدگی دندان: در این موارد علت شکستگی دندان وجود پوسیدگی شدید و در نتیجه سست و شکننده شدن دندان می باشد. دندانپزشک وضعیت دندان را بررسی می کند و بهترین روش درمان را برای ترمیم دندان شکسته به کار می گیرد اما در صورتی که پوسیدگی بسیار وسیع و شدید باشد و به استخوان رسیده باشد نیاز به کشیدن دندان است.

لامینت ونیر دارای استحکام بالا می باشد، ظاهر طبیعی دارد و نسبت به لک شدن مقاوم است. به این ترتیب لمینت دندان (فیسینگ دندان) می تواند ظاهر دندان های شکسته، تغییر رنگ داده، و نیز دارای فرسایش و آسیب را اصلاح کند. لمینیت دندان معمولاً از پرسلاین ساخته می شود و در واقع می تواند ساختار دندان را با باندینگ یا لامینت کردن آن تقویت کند. لامینت ونیر همچنین می تواند به صاف کردن دندان هایی کمک کند که دارای مقداری انحراف یا کجی دندان هستند. لمینت دندان یک جایگزین عالی برای روکش دندان در برخی شرایط خاص اصلاح طرح لبخند است. لمینت ونیر یک روش درمانی دارای سطح محافظه کاری بیشتر برای تغییر ظاهر و رنگ دندان می باشد. به این ترتیب لامینت دندان می تواند تغییر رنگ یا هر گونه آسیب وارد شده به دندان را پنهان کند. لمینت ونیر برای سال های طولانی دوام و ماندگاری دارد و می تواند بطور مشخص وضعیت لبخند شما را بهبود بخشد.

هزینه درمان

هزینه درمان شکستگی دندان به نوع شکستگی و نوع درمان مورد نیاز آن بستگی دارد. هزینه های درمان ممکن است در صورت وجود عوارض ناشی از شکستگی دندان و انجام درمان های مکمل افزایش یابد. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره با شماره های 36252573 (031) یا 36274484  (031) تماس بگیرید.